Програма трудового навчання

Міністерство освіти і науки України

  

Модельна навчальна програма

«Технології. 5-6 класи»

для закладів загальної середньої освіти

 

(автор Туташинський В.І.)

 

 

«Рекомендовано Міністерством освіти і науки України»

(наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)


МОДЕЛЬНА НАВЧАЛЬНА

 ПРОГРАМА

«ТЕХНОЛОГІЇ»

Галузь: технологічна

 

 

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

1.     Вступна частина

Технології змінюють світ і саму людину, впливають на потреби, життєві цінності та розвиток особистості, інтегрують у собі досвід людства з перетворення енергії, матеріалів та інформації.

Відповідно до Державного стандарту базової загальної середньої освіти метою предмета «Технології» є реалізація творчого потенціалу особистості, формування технічного та критичного мислення, готовності до зміни навколишнього природного середовища без заподіяння йому шкоди засобами сучасних технологій і дизайну, здатності до підприємливості та інноваційної діяльності, партнерської взаємодії, використання техніки і технологій для задоволення власних потреб, культурного й національного самовираження.

Зважаючи на адаптаційний цикл навчання та вікові особливості учнів, у процесі вивчення предмета «Технології» в 5-6 класах вирішуються такі завдання:

здобуття досвіду проєктно-технологічної діяльності та партнерської взаємодії в нових умовах технологічної освіти;

засвоєння графічної грамоти, способів проєктування, виготовлення та оцінювання виробів, умінь раціонального використання найпоширеніших матеріалів, безпечного поводження з найпростішими засобами праці, застосування техніки і технологій для реалізації власних проєктів;

розвиток уяви, технічного, системного і критичного мислення, психомоторики, здатності гармонійно поєднувати розумову та фізичну працю;

формування проєктно-технологічної компетентності, творчого ставлення до праці, самозарадності, підприємливості й інноваційності, готовності дбати про добробут, примножувати культурні цінності, оберігати природу та раціонально змінювати довкілля засобами дизайну і технологій.

Навчальний процес з реалізації модельної програми предмета

«Технології» у 5-6 класах проєктується на основі компетентнісного, особистісно зорієнтованого, діяльнісного та культурологічного підходів і спрямовується на досягнення очікуваних результатів пізнавальної діяльності учнів.

Фундаментальними об’єктами змісту модельної програми

«Технології», за яким здійснюється модульне структурування її  складових,  є способи проєктно-технологічної діяльності та основи матеріалознавства, техніки і технологій.

Цілісність змісту і процесу навчання та його ефективність


забезпечуються дотриманням принципів:

дитиноцентрованості та природовідповідності;

урахування вікових та індивідуальних особливостей учнів, відповідності змісту навчання формам їх мислення;

особистісної й соціальної значущості проєктно-технологічної діяльності;

наступності, неперервності та доступності освіти;

науковості, системності, інтегрованості та варіативності змісту навчання;

проблемності, творчості та співробітництва у процесі діяльності;

компетентнісної спрямованості проєктно-технологічної діяльності учнів і взаємозв’язаного формування ключових та предметної компетентностей.

Системоутворюючою в здобутті технологічної освіти є проєктна педагогічна технологія. Вона поєднує в собі мету, завдання, принципи, складові змісту, форми, методи і засоби навчання технологій, забезпечує досягнення очікуваних результатів навчання.

Складовими змісту навчання у 5-6 класах є такі навчальні модулі:

-         Проєктування і технології.

-       Декоративно-ужиткове мистецтво в проєктно-технологічній діяльності.

-       Проєктно-технологічна діяльність у побуті.

Під час засвоєння навчального модуля «Проєктування і технології» розкривається, реалізується й розвивається творчий потенціал особистості в процесі проєктування та створення особистісно й соціально значущих виробів, збагачується досвід проєктно-технологічної діяльності.

Проєктуванню учні й учениці навчаються поетапно, застосовуючи методи фантазування, комбінування, аналогії, використання біоформ. Вони вчаться вирішувати проблемні завдання, генерувати ідеї та визначати за результатами критичного обговорення образ і конструкцію модельованого об’єкта в поєднанні зі способами його створення. В проєктно-технологічної діяльності створюються можливості для розвитку інтересів і розкриття здібностей учнів у технічній та художній творчості, формування ключових компетентностей та їх проєктно-технологічної культури.

У процесі технічного і художнього проєктування та конструювання розвиваються просторова уява, образне й технічне (понятійно-образно- дійове) мислення учнів і учениць. Вони вчаться створювати наочні зображення, ескізи, макети та моделі спроєктованих за власним задумом об’єктів і виготовлятимуть їх за розробленою разом з вчителем технологією.

Вивчаючи технології, учні засвоюють уміння з проєктування технологічної діяльності, застосування найпоширеніших засобів праці для виготовлення виробів із природних і конструкційних матеріалів, розширюють уявлення про техніку та техногенне середовище.

Технологія в 5-6 класах розглядається як наука про майстерність, творча діяльність людини, сукупність способів і засобів перетворення


інформації, енергії та матеріалів у спроєктований продукт за визначеною послідовністю.

Учні та учениці засвоюватимуть технології виготовлення виробів найпоширенішими ручними засобами праці з доступних учням для вивчення та обробки матеріалів, здобуватимуть уміння раціонально використовувати наявні ресурси.

Завершується навчальний модуль оцінюванням виробів, презентацією і рекламою проєктів, формуванням умінь самостійно оцінювати якість виробів за визначеними критеріями, здійснювати рефлексію власної діяльності, критично мислити та вирізняти недобросовісну рекламу.

Навчальний модуль «Декоративно-ужиткове мистецтво в проєктно- технологічній діяльності» розширює уявлення учнів про традиційні техніки декоративно-ужиткового мистецтва (аплікація, художнє випалювання, розпис, вишивання, бісероплетіння, різьблення по дереву  тощо), спонукає  до розкриття своїх здібностей, створює можливості для національного й культурного самовираження в процесі створення ексклюзивних речей, розвиває естетичні смаки учнів, формує їх проєктно-технологічну культуру.

Навчальний модуль «Проєктно-технологічна діяльність у побуті» забезпечує засвоєння вмінь задоволення власних потреб і розв’язування практичних завдань у власному побуті. Навчальний модуль формує вміння удосконалювати власний чи спільний життєвий простір у різних видах побутової діяльності (інтер’єр, одяг, харчування тощо). Учні навчаються розрізняти корисні для здоров’я елементи життєвого простору  та раціонально їх використовувати, оцінювати споживчі якості, естетичний вигляд і корисність виробів, правильно зберігати продукти харчування, застосовувати проєктно-технологічну діяльність і побутову техніку в повсякденному житті, а також засвоюють навички самообслуговування.

Розподіл часу на вивчення окремих модулів, розділів і тем вчителі здійснюють самостійно, враховуючи обрані проєкти, які поступово повинні пропонуватися все складніші, розширювати досвід проєктно-технологічної діяльності, створювати нові можливості для творчості.

Об’єкти проєктування добираються відповідно до результатів навчання, яких мають досягти учні з урахуванням умов і можливостей матеріально-технічного забезпечення навчального процесу. Навчальний проєкт розробляється та реалізується індивідуально під керівництвом учителя, або у співпраці з іншими учасниками проєкту.

Зважаючи на ще недостатній досвід творчої діяльності учнів 5-6 класів, процес проєктно-технологічної діяльності рекомендується організовувати за алгоритмом, що складається з таких послідовних кроків:

1)   учні разом з учителем визначають проблему й об'єкт проєктування з урахуванням своїх інтересів і здібностей, а також можливостей матеріально-технічного забезпечення та складають технічне завдання;

2)      створюють уявний образ проєктованого об'єкта, досліджують, визначають і обґрунтовують форму та конструкцію майбутнього виробу, відображають її у вигляді технічних рисунків, ескізів, макетів чи моделей;


3)  вивчають, досліджують і добирають необхідні матеріали;

4)       визначають  технологічні  процеси,  добирають  інструменти   та пристосування, за допомогою яких можна реалізувати проєкт;

5)   розробляють необхідні документи для виготовлення виробу – ескіз, кресленик, технологічна картка тощо;

6)  виконують необхідні для реалізації проєкту технологічні процеси;

7)         проводять   самоаналіз,   самооцінювання   і    взаємооцінювання виконаного проєкту та його рекламу.

Під час проєктування виробів учні й учениці здійснюють пошук існуючих аналогів, визначать форму, конструкцію, вид оздоблення тощо.

Вивчення теоретичного матеріалу, засвоєнння технічних термінів і понять, а також формування відповідних знань, умінь, навичок, розвиток творчих здібностей відбувається у процесі проєктно-технологічної діяльності з урахуванням індивідуальних особливостей учнів, відповідно до очікуваних результатів навчання, обраних технологій, можливостей добору безпечних і доступних для використання та обробки матеріалів.

Пропонований у модельній програмі зміст навчального матеріалу доповнюється вчителем з урахуванням запропонованих чи обраних учнями чи ученицями об’єктів проєктування.

Проєктно-технологічна діяльність кожної особистості  спрямовується на створення власної освітньої траєкторії. У процесі навчальної діяльності учні та учениці збагачують власний досвід техніко-технологічними і проєктними знаннями й уміннями, у них утворюється комплекс власних суджень, цінностей, ставлень, що поступово формують проектно- технологічну компетентність.

Результатами вивчення предмета у 5-6 класах повинні бути:

Ø здатність помічати, критично оцінювати і вирішувати проблему, втілюючи у співпраці з іншими свій задум у особистісно та соціально значущий продукт проєктно-технологічної діяльності;

Ø графічна грамотність, просторова уява та технічне мислення;

Ø застосування наукових знань і вмінь раціонально добирати і використовувати матеріали, техніку і технології без заподіяння шкоди навколишньому середовищу;

Ø уміння організувати власну діяльність у побуті та творчій діяльності, дбати про добробут;

Ø навички безпечного та ефективного застосування найпоширеніших ручних інструментів, пристроїв та технологічних машин;

Ø творче застосування технологій декоративно-ужиткового мистецтва та дизайну в індивідуальних і колективних проєктах;

Ø самозарадність, підприємливість та інноваційність, здатність задовольняти власні потреби та потреби інших людей у створенні нових необхідних речей і наданні послуг;

Ø повага учнів до будь-якої праці й творче ставлення до неї;

Ø конструктивне керування своїми емоціями, дотримання правил безпеки та технологічної культури.


2.   Основна частина 5 клас

Очікувані результати навчання

Пропонований зміст навчального предмета

Види навчальної діяльності

Вступ

Проявляє зацікавленість у вивченні предмета

«Технології» і пояснює його роль у своєму житті.

Знає і розуміє правила внутрішнього розпо- рядку і безпеки праці в навчальній майстерній, ставиться відповідаль- но до їх виконання.

Адаптується до нових умов проєктно- технологічної

діяльності.

Мета,     завдання    та особливості предмета

«Технології».

Цінність                   та

перспективи проєктно-техноло- гічної діяльності.

Правила внутріш- нього розпорядку і безпеки праці.

Способи раціональної організації робочих

місць у навчальній майстерні та вдома (відповідно до їх призначення, гігієни та санітарії, зросту,

ергономічних вимог).

Ознайомлення                 з виставками робіт учнів, навчальною майстернею, а також навчально- дослідними ділянками, лабораторією

робототехніки, SТЕМ- лабораторією (за  умови їх наявності в гімназії).

Засвоєння правил внутрішнього розпорядку та інструкції з охорони праці в навчальних

майстернях. Організація робочих місць з

урахуванням своїх індивідуальних особливостей.

 

Навчальний модуль «Проєктування і технології»

Проєктування виробів

Виявляє та називає особистісно                 та соціально          важливі проблеми проєктування виробів і застосування технологій.

Формулює самостійно або за допомогою вчителя чи інших осіб мету проєкту.

Генерує, висловлює і відображає проєктні ідеї з використанням

Проєкт і проєктування. Мета проєкту.

Технічне завдання.

Призначення та споживчі якості виробів.

Застосування методів фантазування і біоформ для

генерування ідей у процесі створення виробів.

Ознайомлення з

проєктами, реалізованими в навчальних майстернях і формування уявлень про проєктування об'єктів техніки. Аналіз та обговорення проблем, ідей і перспектив

створення нових виробів.

Дослідження можливостей

удосконалення виробів і реалізації нових


творчих методів і графічних          засобів. Пропонує чи обирає об'єкт проєктування.

Планує                основні завдання   і   результати проектно-технологічної діяльності.

Дотримується правил внутрішнього розпорядку, безпеки праці, гігієни та

санітарії.

Складає ескізний проєкт особистісно і соціально значущого виробу.

Оцінює свої перспективи в

проєктуванні.

Удосконалення умов для творчої проєктно- технологічної

діяльності.

Послідовність роботи над проєктом виробу. Особливості проєктування в

навчальній та професійній діяльності.

Ескізне проєктування.

проєктів. Проведення міні- маркетингових

досліджень потреб у нових виробах.

Пошук інформації про проєкти та проєктування.

Генерування та обговорення ідей з використанням творчих методів і графічних

засобів. Створення банку ідей навчальних проєктів для реалізації у 5-му

класі. Визначення мети і завдань проєкту .

Пошук рішення проєктної задачі. Створення образу виробу та підготовка

ескізного проєкту.

 

Технічне та художнє конструювання

Називає            складові проєктованого виробу.

Аналізує форму та конструкцію          свого майбутнього виробу.

Знає типи ліній та умовні позначення на креслениках.

Уміє читати графічні зображення виробів.

Конструює виріб.

Оцінює конструкцію

майбутнього виробу за показниками (відповідність

призначенню, естетичність,

технологічність, економічність).

Особливості техніч- ного та художнього конструювання.

Використання методу комбінування        при конструюванні виробів.

Графічні зображення. Технічний малюнок, ескіз, кресленик.

Умовні позначення на креслениках.

Форма і конструкція виробу.

Моделювання          та конструювання виробів.

Презентація ескізного проєкту.

Читання та порівняння графічних зображень: ескізів, креслеників.

Визначення кількості деталей, форми і конструкції майбутнього виробу.

Складання технічного опису та виконання технічного малюнка чи ескіза виробу.

Внесення коректив, презентація і захист ескізного проєкту.


Основи матеріалознавства

Називає і порівнює властивості поширених матеріалів, із яких виготовляються вироби. Вміє                 добирати необхідні конструкційні матеріали для успішної реалізації               свого проєкту.

Розраховує потрібну кількість матеріалів для виготовлення виробу та ощадно використовує їх.

Застосовує доступні конструкційні             та вторинні матеріали для створення             нових виробів.

Порівнює та критично оцінює інформацію з різних джерел про матеріали                    та

обґрунтовано              їх використовує.

Бережно ставиться до природи.

Раціонально добирає

необхідні не шкідливі для здоров’я матеріали.

Матеріали             для виготовлення виробів. Поняття                 про конструкційні

матеріали.

Види конструкційних матеріалів.

Натуральні (природні) матеріали                 та матеріали штучного походження.

Дослідження            та порівняння

властивостей

конструкційних

матеріалів (текстилю, деревини, металів, пластмас тощо).

Виробництво

конструкційних

матеріалів, охорона природи та захист довкілля.

Текстильні волокна. Тканина та неткані матеріали.

Виробництво тканин. Пиломатеріали.

Текстура деревини. Фанера, ДВП, ДСП.

Дослідження, визначення та                     порівняння властивостей

найпоширеніших

матеріалів (текстилю, деревини різних порід, фанери, ДВП, металів, пластмас)                     для виготовлення виробів.

Визначення               виду пиломатеріалів.

Порівняння текстури деревини.

Добір необхідних для виготовлення виробу матеріалів.

Розрахунок потрібної кількості та вартості матеріалів                   для виготовлення виробу, визначення          способів ощадного використання матеріалів.

Застосування вторинних матеріалів для створення нових виробів.

Порівняння і критична оцінка інформації про застосування матеріалів.

 

Планування та підготовка технологічного процесу

Пропонує технологію виготовлення виробу. Визначає послідовність технологічних операцій і час на виготовлення проєктованого виробу самостійно або за

допомогою вчителя чи інших осіб.

Виробничий і технологічний процеси.

Види технологічних процесів.

Технологічні операції. Технологічна картка.

Поопераційний ескіз. Інструменти.

Вибір технології виготовлення виробу.

Визначення послідовності технологічних операцій за допомогою вчителя чи інших виконавців проєкту.

Добір і підготовка до роботи інструментів та


Розробляє технологічну картку виготовлення проєктованого виробу.

Добирає необхідні

матеріали, інструменти та пристосування відповідно технології

виготовлення виробу.

Пристосування. Обладнання.

Поняття про деталь та виріб.

Організація та підготовка робочого місця й простору для

творчості.

пристосувань для виготовлення виробу. Розроблення технологічної картки.

Підготовка інструментів та матеріалів і організація робочого місця для

творчості.

 

Виготовлення виробу за визначеною технологічною послідовністю

Застосовує технології обробки різних матеріа- лів для виготовлення виробу.

Використовує за призначенням інстру- менти і пристосування самостійно або за допомогою інших, дотримуючись правил безпеки та санітарних норм.

Розраховує час на виконання технологіч- них операцій і оцінює можливі ризики під час виконання

технологічного процесу. Проявляє в роботі зосередженість,

точність, акуратність, координацію рухів, обережність, відпові- дальність, готовність співпрацювати з іншими.

Способи отримання деталей заданої

форми із різних конструкційних матеріалів.

Розмічання заготовок для виготовлення

деталей виробу. Поняття про процес різання.

Особливості процесу різання різних

матеріалів (тканин, деревини, фанери та ін.) за допомогою знарядь праці з використанням

ручних інструментів, пристосувань, обладнання

навчальної майстерні. Самоконтроль якості виготовлення деталей виробу.

Монтаж деталей виробу.

Освоєння прийомів роботи та застосування технологій обробки різних матеріалів (тканин, деревини, фанери, ДВП) для виготовлення деталей виробу й реалізації

власного проєкту. Розмічання заготовок майбутнього виробу. Різання (деревини,

фанери, ДВП, тканини). З’єднання деталей.

Оздоблення виробу.

Самоконтроль і взаємоконтроль виконання учнями

технологічних операцій та процесів.

Усунення допущених у процесі виготовлення та монтажу деталей виробу можливих недоліків.

Пошук і аналіз інформації про професії дерево- обробного та текстиль-

ного виробництва.

 

Вплив технічного прогресу на навколишнє середовище

Наводить приклади планетарних процесів у

ХХІ столітті (поширення цифрових

Вплив технологій на довкілля та зміни у світі.

Захист

Дослідження та пошук аргументів щодо

доцільності відмови від використання


технологій, використан-

навколишнього

одноразових виробів із

ня нових матеріалів,

природного

шкідливих для людини і

забруднення довкілля,

середовища.

природи матеріалів.

зміни клімату, виник-

Техногенне

Участь у обговоренні

нення пандемій та ін).

середовище.

питань щодо

Пояснює доцільність

Розвиток знарядь

застосування і розвитку

відмови людства від

праці, техніки й

технологій у різних

використання

технологій та їх вплив

сферах життя (у іграх,

одноразових виробів із

на природу і життя

навчанні, виробництві,

шкідливих для людини і

людей.

сфері послуг, побутовій

природи матеріалів.

Механізми, машини і

діяльності тощо).

Аналізує і обговорює

прилади як вид

Генерування ідей, які

застосування технологій

техніки.

можуть бути корисними

у різних сферах

Застосування і

для збереження природи і

діяльності людини.

розвиток технологій у

здоров’я людей.

Пропонує ідеї

різних сферах

Визначення переваг,

технологій для

діяльності людини.

використання

збереження природного

Інформація про

екологічних матеріалів і

середовища.

товари. Інформаційні

вторинних матеріальних

Використовує

знаки та їх значення.

ресурсів у реалізації

інформацію про

Товарні знаки.

проєктів. Добір

матеріали та техніку для

Маркування товарів.

матеріалів для реалізації

розв’язання практичних

Необхідні  професійні

екологічних проєктів.

завдань.

якості в торгівлі.

Розшифровування

 

 

маркування товарів.

 

Реалізація проєктів з використанням вторинних ресурсів

Називає причини

Використання

Дослідження фактів та

вичерпності природних

природних ресурсів у

обговорення причин

ресурсів.

виробництві та

вичерпності природних

Пояснює наслідки

повсякденному житті.

ресурсів.

власних дій для

Правила та технології

Прогнозування наслідків

навколишнього

роздільного

власних дій для довкілля.

середовища.

сортування й обробки

Сортування матеріалів і

Вміє замінювати

вторинних матеріалів

відходів виробництва під

природні матеріали

для виготовлення

час роботи над проєктом

вторинними.

нових виробів.

та в побуті.

Дотримується правил

Створення

Повторне використання

сортування матеріалів і

екологічних виробів із

матеріалів та заміна

відходів під час роботи

вторинних матеріалів.

конструкційних

над проєктом та в

Технології обробки та

матеріалів вторинними.

побуті.

безпечного

Визначення ризиків

Пояснює доцільність

використання

повторного використання


застосування різних матеріалів і показує

можливості та переваги їх повторного

використання. Аналізує придатність матеріалів для

створення виробу і вказує на ризики їх використання.

вторинних матеріалів.

Сучасні та перспективні

екологічні проєкти.

матеріалів.

Розрахунок матеріалів для виготовлення виробу та пошук способів ощадливого їх

використання без шкоди для людини і природи.

Створення екологічних виробів з урахуванням їх

гігієнічних властивостей.

 

Контроль виготовлення, оцінювання та реклама виробів

Контролює процес виготовлення виробу та його якість.

Аналізує відповідність результатів власної чи спільної          проєктно- технологічної

діяльності її меті, технічному завданню та розробленим спільно з вчителем критеріям оцінювання проєкту.

Оцінює особистісну і соціальну важливість створеного виробу, реалізованого проєкту.

Виявляє недоліки і виправляє можливі

помилки проєктно- технологічної

діяльності, аналізує їх та робить відповідні висновки. Проявляє толерантність до інших. Виокремлює переваги створених           учнями виробів.           Рекламує результати власної та

спільної діяльності.

Критерії   оцінювання проєктів і виробів.

Оцінювання проєктів і виробів                    за

визначеними критеріями.

Візуальне оцінювання виробів та визначення їх            відповідності вимогам технічного завдання                  за

допомогою контрольно-

вимірювальних інструментів.

Самоконтроль            і взаємоконтроль якості виробів.

Визначення основних витрат для реалізації проєкту та оцінка його ефективності.

Реклама проєктів і виробів.

Визначення

недобросовісної реклами проєктів і виробів.

Участь в оцінюванні та самооцінювання виробів. Розрахунок        основних витрат     для     реалізації проєкту.

Рефлексія     процесу     та результатів       проєктно- технологічної діяльності. Пошук можливостей для поліпшення проєкту.

Внесення доцільних змін до розроблених проєктів та прототипів виробів.

Підготовка презентації проєктів та реклами виробів,            створених учнями 5-го класу в процесі              реалізації власних проєктів.

Участь у проведенні виставки чи аукціону виробів,            створених учнями, із залученням батьків і учнів інших класів.

Рекламування власного проєкту чи виробу в популярних серед учнів

соціальних мережах.


Навчальний модуль

«Декоративно-ужиткове мистецтво в проєктно-технологічній діяльності»

Проєктування виробів з використанням традиційних видів декоративно- ужиткового мистецтва

Розрізняє і називає

Види декоративно-

Пошук інформації в

поширені види

ужиткового мистецтва

різних джерелах про види

декоративно-

та їх поширення в

декоративно-ужиткового

ужиткового мистецтва

Україні.

мистецтва.

(писанкарство,

Вплив декоративно-

Порівняння виробів,

вишивка, декоративний

ужиткового мистецтва

створених за допомогою

розпис, різьблення,

на предметне

поширених в Україні

аплікація, пірографія,

середовище.

видів декоративно-

гончарство та ін.)

Способи

ужиткового мистецтва.

Наводить приклади

проєктування і

Ознайомлення з

творів декоративно-

ремонту виробів за

виробами та

ужиткового мистецтва

допомогою

ілюстраціями творів

українських майстрів і

технологій

відомих українських

майстринь.

декоративно-

майстрів і майстринь

Використовує різні

ужиткового

декоративно-ужиткового

джерела інформації про

мистецтва.

мистецтва.

декоративно-

Застосування

Відвідування (реально чи

ужитковове мистецтво.

аплікації у процесі

віртуально)    майстерень,

Знає види аплікацій за

проєктування та

музеїв          декоративно-

тематикою

оздоблення виробів.

ужиткового     мистецтва,

(декоративна,

Вимоги до виробів з

зустрічі     з     народними

предметна, сюжетна).

аплікацією.

майстринями                 та

Ставиться шанобливо

Графічні зображення

майстрами.

до народної творчості та

для аплікації.

Проєктування виробів з

традицій декоративно-

Застосування

використанням

ужиткового мистецтва.

геометричних форм,

декоративно-ужиткового

Пропонує тему власного

симетрії та асиметрії

мистецтва.

проєкту з

для отримання

Аналіз вимог до виробів.

використанням

зображення виробів.

Пошук аналогів та

декоративно-

Використання та

створення власного

ужиткового мистецтва.

поєднання кольорів

проєкту з використанням

Використовує ідеї

для створення творів

методу фантазування.

декоративно-

декоративно-

Виконання графічних

ужиткового мистецтва в

ужиткового

зображень виробу.

проєктуванні та

мистецтва.

Застосування

оздобленні виробів.

Стилізація

геометричних форм,

Розробляє проєкт

зображення.

симетрії та асиметрії,

власного твору

Підготовка ескіза

використання та


декоративно-

ужиткового мистецтва та поетапно реалізує його.

Вміє змінити розмір зображення та підготувати ескіз

аплікації для свого проєкту.

проєктованого виробу з використанням шаблонів і традиційних видів

декоративно- ужиткового мистецтва.

поєднання кольорів для створення аплікації, розпису тощо.

Підготовка ескіза виробу, вибір стилю та виду його оздоблення. Зміна розміру зображення.

Визначення розміру оздоблення в залежності від від розміру виробу.

Творче застосування технологій декоративно-ужиткового мистецтва в сучасному житті

Виявляє інтерес до

Етностиль.

Добір матеріалів для

виробів, створених у

Матеріали,

створення виробу (з

етностилі.

інструменти, техніки

аплікацією, вишивкою,

Розпізнає матеріали та

і технології в

пірографією, різьбленням

інструменти, які

декоративно-

тощо).

використовуються в

ужитковому

Порівняння різних видів

основних видах

мистецтві.

виробів декоративно-

декоративно-

Волого-теплова

ужиткового мистецтва (з

ужиткового мистецтва.

обробка.

аплікацією, вишивкою,

Проявляє ініціативність

Розкрій деталей

різьбленням та ін. за

і партнерську взаємодію

виробу.

кольором, формою,

у процесі спільної

Перенесення малюнка

тематикою).

роботи зі створення

аплікації на основу.

Використання матеріалів

виробу з використанням

Використання

для виготовлення

технік декоративно-

шаблонів.

аплікацій       (тканини,

ужиткового мистецтва.

Способи закріплення

нитки, фетр, соломка,

Вміє безпечно та

аплікації.

зерно, солоне тісто та ін.).

правильно

Шов, стібок.

Виготовлення виробу з

використовувати

Види швів.

аплікацією, розписом,

інструменти та

Приметування,

вишивкою, пірографією,

пристосування для

прошивання

різьбленням чи з іншим

різьблення,

припорошування.

видом оздоблення.

виготовлення аплікації,

Технологія

Догляд за виробами та

створення розпису,

художнього

іншими творами

вишивки чи іншого

випалювання.

декоративно-ужиткового

твору декоративно-

Розпис виробу

мистецтва.

ужиткового мистецтва.

фарбами.

Рефлексія вивчення

Керує власними

Різьблення.

творчості з декоративно-

емоціями під час

Якості митця

ужиткового мистецтва та

проєктно-технологічної

народної прикладної

своєї проєктно-


діяльності.

творчості.

технологічної діяльності.

Оцінювання та презентація результатів творчості

з використанням декоративно-ужиткового мистецтва

Пояснює значення

Оцінювання та

Огляд, оцінювання та

декоративно-

самооцінювання

самооцінювання виробів,

ужиткового мистецтва у

виробів, створених із

створених із

власному житті.

застосуванням

застосуванням

Вирізняє автентичні

декоративно-

декоративно-ужиткового

вироби декоративно-

ужиткового

мистецтва.

ужиткового мистецтва

мистецтва.

Участь (реальна чи

за характерними

Ознаки автентичності

віртуальна) у виставках і

ознаками.

виробів.

конкурсах творів

Оцінює критично

Реклама виробів

декоративно-ужиткового

рекламу, маніпуляції в

декоративно-

мистецтва.

медіа, іншу інформацію

ужиткового

Визначення автентичних

про митців і їх

мистецтва.

виробів.

творчість, визначає її

Творчість, любов до

Розроблення та

достовірність.

справи свого життя та

поширення реклами

Шанує здатність людей

підприємливість як

виробів, створених із

до творчості,

запорука успіху.

творчим застосуванням

підприємливості,

Умови особистісного

технологій декоративно-

інноваційності.

зростання.

ужиткового мистецтва.

 

Навчальний модуль «Проєктно-технологічна діяльність у побуті»

 

Побут: традиції, сучасність та перспективи

Називає традиції

Проєктування та

Пошук, критичний аналіз

українського народу в

організація діяльності

та обговорення

побуті та характеризує

у побуті.

інформації про традиції

сучасні тенденції змін у

Турбота про власний

українського народу та

побутовій діяльності.

побут і задоволення

сучасні тенденції змін у

Аналізує й критично

потреб людей.

побутовій діяльності.

оцінює свій досвід та

Добробут і

Самоаналіз власного

уміння в побутовій

самозарадність.

досвіду та визначення

діяльності та

Побутова діяльність.

можливостей поліпшення

удосконалює їх.

Життєвий простір.

своїх умов побутової

Визначає власні та

Класифікація

діяльності.


потреби інших в

приміщень за

Дослідження потреб

організації побуту.

призначенням.

інших людей в організації

Розрізняє корисні та

Інтер’єр та предмети

побуту.

шкідливі для здоров’я

інтер’єру в

Планування трудових дій

елементи життєвого

українських

з виконання побутових

простору.

традиціях.

завдань самостійно або у

Називає і розрізняє

Основні стилі в різних

співпраці з іншими.

основні стилі інтер’єру

сферах

Внесення пропозицій

та одягу.

життєдіяльності

щодо удосконалення

Планує конкретні

людини.

власного чи спільного

трудові дії для

Українська

життєвого простору в

виконання побутових

національна кухня і

різних сферах побуту

завдань самостійно або

кулінарні традиції.

(одяг, харчування,

у співпраці з іншими.

Заготівля і зберігання

інтер’єр та ін.),

Удосконалює власний

продуктів.

розроблення і реалізація

чи спільний життєвий

Ергономіка кухні.

проєктів для поліпшення

простір у побуті.

Робочі зони.

свого побуту, інших

 

Планування кухні та

людей або домашніх

 

їдальні.

тварин тощо.

 

Використання техніки та застосування технологій у побуті

Розрізняє та порівнює

Побутові машини та

Визначення призначення

види побутової техніки

електроприлади.

та вивчення правил

за її призначенням.

Кухонний інвентар і

використання побутових

Пояснює і критично

кухонні пристрої.

машин, електроприладів і

оцінює інформацію,

Столові прибори.

технічних пристроїв.

перекладену з

Побутова техніка.

Ознайомлення з

іноземних мов, про

Машини для миття

кухонним інвентарем,

побутову техніку,

посуду, пошиття

кухонними пристроями,

розуміє схеми

індивідуального

столовими приборами та

складання та інші

одягу, прання,

вимогами щодо їх

графічні зображення

догляду за житлом.

використання за

побутової техніки в

Електроприлади.

призначенням.

технічних паспортах та

Прилади для

Вивчення правил безпеки

інструкціях для її

приготування їжі,

у побуті.

використання із

полегшення кухонних

Ознайомлення з

застосуванням

робіт, нагрівання

інструкціями до

цифрових пристроїв.

рідин, особистої

побутової техніки та

Застосовує способи

гігієни.

прийомами і

використання різних

Використання

технологіями її

видів побутової техніки

інструкцій до

правильного складання,

за призначенням.

побутової техніки.

використання та

 

 

зберігання.


 

Контроль якості продуктів та технологічна культура в побуті

Знає основи

Культура харчування.

Пошук і обговорення з

раціонального

Види харчових

однокласниками

харчування.

продуктів.

інформації про культуру

Дотримується правил

Основи раціонального

харчування різних

споживання страв.

харчування.

народів.

Використовує

Контроль якості

Аналіз інформації про

бережливо продукти

продуктів.

основи раціонального

харчування та запобігає

Бережливе ставлення

харчування.

харчовим отруєнням.

до продуктів

Ознайомлення з

Поводиться культурно

харчування.

побутовою технікою,

за столом.

Запобігання харчовим

обладнанням кухні,

Пояснює правила

отруєнням.

видами посуду,

столового етикету та

Режим харчування

чистячими та миючими

дотримується їх під час

підлітків.

засобами, правилами їх

прийому їжі.

Обладнання кухні.

безпечного використання.

Ставиться толерантно

Робоче місце для

Визначення видів

до кулінарних звичаїв

приготування їжі.

інвентарю та столових

різних народів і людей

Столовий етикет.

приборів.

різної віри.

Сервірування стола.

Сервірування стола у

Вміє сервірувати стіл і

Естетика харчування.

співпраці з іншими

допомагає сервірувати

Звичаї, звички та

особами

його іншим.

правила споживання

(однокласниками,

Помічає зміни в

страв.

працівниками їдальні

культурі свого

Культура поведінки за

закладу освіти тощо).

харчування та цінує

столом.

Пошук і аналіз інформації

естетику харчування.

Самообслуговування.

про професії кухаря,

Проявляє навички

Дотримання правил

кулінара, продавця

самообслуговування.

санітарії.

продовольчих товарів,

Дотримується правил

Правила безпеки у

маркетолога, офіціанта,

безпеки у побуті.

побуті. Використання

фахівців з контролю

Цінує працю людей

миючих та

якості продуктів та інші

різних професій і знає,

антибактеріальних

професії, що

на які професії існують

засобів.

користуються попитом на

найбільші потреби

Ознайомлення з

ринку праці й можуть

ринку праці.

вимогами до професій

зацікавити учнів/учениць

 

кухаря, кулінара,

і вплинути на їх подальші

 

офіціанта, продавця.

професійні наміри.


6 клас

 

Очікувані результати навчання

2

Пропонований зміст навчального предмета

1

Види навчальної діяльності

3

Навчальний модуль «Проєктування і технології»

Проєктування виробів і технологій

Помічає і відображає у

меті свого або спільного

проєкту   проблему,   на

вирішення     якої     він

спрямовується.

Висловлює     ідеї,      які

планує    реалізувати   в

процесі           проєктно-

технологічної

діяльності.

Визначає          завдання

проєкту (самостійно або

в співпраці з іншими).

Називає            можливі

способи       розв’язання

завдань проєкту.

Передбачає      ймовірні

труднощі    та     ризики

реалізації    проєкту    й

обирає      способи      їх

подолання.

Визначає               етапи

проєктно-технологічної

діяльності та відповідну

структуру       проєктної

теки.

Використовує    у    разі

необхідності     цифрові

пристрої     на      різних

етапах             проєктно-

технологічної

діяльності:        пошуку,

аналізу,   систематизації

та              використання

інформації,

Мета, завдання та

головні ідеї проєкту.

Вибір об’єкта

проєктування.

Уточнення

призначення, умов

експлуатації,

визначення принципу

дії проєктованого

виробу чи іншого

об’єкта проєктування.

 

Підготовка технічного

завдання.

Методи аналогії та

біоформ у

проєктуванні.

 

Етапи проєктно-

технологічної

діяльності.

Організація колективної

роботи з реалізації

проєкту.

Можливості та способи

застосування цифрових

пристроїв, механізмів і

технологічних машин у

процесі підготовки та

реалізації проєкту.

 

Ескізне проєктування.

Дослідження потреб та

нових можливостей

розроблення та

реалізації проєктів зі

створення продукції з

використанням

конструкційних

матеріалів і технологій

їх обробки за

допомогою ручних

інструментів і

технологічних машин

(деревообробних та

металообробних

верстатів, швейних чи

інших машин), а також

цифрових пристроїв.

Формулювання мети

власного чи спільного

проєкту та визначення

способів її досягнення.

Постановка проблеми та

її обґрунтування.

Аналіз проблемного

завдання та вирішення

проблемної ситуації.

Вибір об’єкта

проєктування.

Визначення вимог, яким

повинен відповідати

проєкт.

Складання технічного

завдання, його

погодження з вчителем

та уточнення (у разі


обговорення            ідей проєкту.

Застосовує методи проєктування в процесі підготовки проєкту та конструктивно

взаємодіє з іншими розробниками і виконавцями проєкту. Сладає ескізний проєкт.

 

необхідності).

Застосування методів

аналогії та біоформ для розроблення проєкту.

Застосування цифрових пристроїв у підготовці проєкту.

Складання ескізного проєкту.

 

Технічне і художнє конструювання

Розробляє           модель

об’єкта    проєктування,

аналізуючи  різні  стилі

дизайну.

Виконує            технічне

конструювання виробу.

Здійснює           художнє

конструювання,

застосовуючи принципи

та засоби дизайну.

Знає             можливості

графічних     редакторів

для              художнього

конструювання    та    за

потреби застосовує їх.

Читає               графічні

зображення.

Дотримується

послідовності     дій     з

виготовлення виробу і

навпаки,    за    потреби

вносить       зміни       до

графічних      зображень

відповідно до внесених

змін у роботі.

Обґрунтовує

конструкцію       об’єкта

проєктування.

Вносить доцільні зміни

до      конструкції      чи

конструктивних

елементів виробу,

Технічне і художнє

конструювання.

Стилі дизайну виробів.

Читання   та   виконання

ескізів    і    креслеників

об’єктів проєктування.

Проєціювання на одну,

дві    та   три   площини

проєкцій.

Визначення    форми    і

конструкції        об’єкта

проєктування   та   його

розмірів.

Конструювання

складових           частин

виробу.

Графічний і вербальний

опис проєкту.

Складання    технічного

опису виробу.

Моделювання            та

конструювання

прототипу майбутнього

виробу.

Формування проєктної

теки.

Моделювання об’єкта.

Створення уявного

образу проєктованого

об’єкта та його

зображення у вигляді

ескізів, технічних

малюнків, схем,

світлин.

 

Аналіз аргументів щодо

вибору способу

побудови зображення.

Визначення необхідної

кількості проєкцій на

ескізі чи кресленику.

Технічне

конструювання.

Вирішення технічних

суперечностей.

Виконання     технічних

малюнків,           ескізів,

креслеників виробів.

Аналіз                         та

систематизація

інформації     з     різних

джерел      про      об'єкт

проєктування.

Обговорення               та

рефлексія     результатів

маркетингових

досліджень.

Застосування цифрових

пристроїв у процесі


змінює у разі потреби конструкційні

матеріали.

Застосовує за потреби комп’ютерне

середовище в процесі проєктування та

конструювання виробів.

 

художнього і технічного конструювання виробів. Формування проєктної теки (папки) із застосуванням за потреби і можливостей комп’ютерної техніки.

 

Конструкційні матеріали, техніка і технології

Добирає матеріали для реалізації проєкту з урахуванням їх властивостей. Розраховує витрати на виготовлення виробу. Характеризує види технологічних процесів і аргументовано добирає     їх для виготовлення виробу. Визначає послідовність технологічних операцій для виготовлення спроєктованого виробу. Обґрунтовує технологію виготовлення виробу, спираючись на принципи промислового дизайну, вимоги технічного завдання й безпеки праці. Створює індивідуальний план реалізації свого проєкту. Виготовляє виріб за розробленою технологією.

Властивості

конструкційних

матеріалів і їх

застосування у різних

галузях.

Текстильні матеріали та

їх використання.

Метали і сплави.

Інструментальні та

конструкційні сталі.

Види сортового прокату

та технології його

виробництва.

Способи виготовлення

та застосування дроту і

листового металу.

Застосування

механізмів і

технологічних машин у

виробництві.

Добір            матеріалів.

Розрахунок         витрат

матеріалів                для

реалізації проєкту.

Технології

виготовлення виробів.

Вибір   технології   для

реалізації          проєкту.

Технологічний процес.

Планування

технологічного

процесу.

Безпека праці.

Дослідження

властивостей

конструкційних

матеріалів.

Порівняння

властивостей різних

матеріалів та

визначення

можливостей, переваг і

недоліків їх

застосування.

..

Обчислення   витрат  на

виготовлення виробу та

пошук               способів

економії        матеріалів.

Добір    матеріалів   для

реалізації         власного

дизайн-проєкту.

Використання

відповідних технічному

завданню та

екологічним вимогам

матеріалів і технологій

для реалізацій проєкту.

Вибір технології та

підготовка техноло-

гічної документації.

Виготовлення виробу за

розробленою

технологією.


Оцінювання процесу і результатів проєктно-технологічної

діяльності

Оцінює процес і

результат роботи за визначеними

критеріями. Прогнозує ризики і висловлює власну

думку щодо реалізації проєктів.

Презентує і рекламує результати власної та спільної проєктно- технологічної

діяльності.

Оцінювання процесу і результатів проєктно- технологічної

діяльності. Методи контролю якості виробів.

Критерії оцінювання проєкту.

Прогнозування

екологічних наслідків реалізації проєкту.

Презентація та захист проєкту.

Критичний           аналіз проєкту                       та

взаємооцінювання виробів.         Створення презентацій, відеороликів                 з рекламою   відмови   від шкідливих для екології одноразових     виробів. Захист проєкту.

Участь у виставці чи

аукціоні виробів учнів.

Навчальний модуль

«Декоративно-ужиткове мистецтво в проєктно-технологічній діяльності»

Проєктування виробів із застосуванням декоративно-ужиткового мистецтва

Виявляє інтерес до виробів, створених у етностилі та бажання займатися обраним видом декоративно-

ужиткового мистецтва.

Використовує ідеї декоративно-

ужиткового мистецтва в проєктуванні та оздобленні виробів.

Проявляє ініціативність і партнерську взаємодію у процесі спільної роботи зі створення виробу з використанням технологій

декоративно-

ужиткового мистецтва.

Помічає автентичні

Традиції та сучасні тенденції застосування технологій

декоративно-

ужиткового мистецтва. Ознаки автентичних виробів.

Етностиль.

Розроблення проєктів з використанням технологій

декоративно-

ужиткового мистецтва. Оздоблення виробів.

Писанка та писанкарство.

Вишивка як один із

найпоширеніших видів декоративно-

ужиткового мистецтва в

Пошук, аналіз та поширення інформації про сучасні твори

декоративно-

ужиткового мистецтва в цифрових середовищах, друкованих виданнях.

Порівняння інформації з різних джерел про традиції та сучасні тенденції в

декоративно-

ужитковому мистецтві.

Визначення

автентичних виробів за їх характерними

ознаками. Ознайомлення зі зразками чи

зображеннями різних


вироби декоративно- ужиткового мистецтва за характерними ознаками.

Обґрунтовує значення декоративно-

ужиткового мистецтва в житті кожної людини і народу.

Україні та багатьох країнах світу.

видів вишивки на текстильних матеріалах та по дереву.

Розроблення ескізів автентичних виробів. Підготовка нового проєкту (аксесуари, сувеніри, обереги тощо).

Творче застосування традиційних і сучасних технологій декоративно- ужиткового мистецтва

Вирізняє вироби, виготовлені в етностилі серед інших виробів.

Наводить приклади поширених в Україні та інших країнах світу

сучасних технологій декоративно-

ужиткового мистецтва. Застосовує традиційні та сучасні технології для створення нових творів декоративно- ужиткового мистецтва.

Цінує як традиційне, так і сучасне декоративно- ужиткове мистецтво.

Сучасне вишивальне

мистецтво і технології. Визначення стилю виробів.

Виготовлення виробів у етностилі.

Застосування інноваційних технологій у створенні творів декоративно- ужиткового мистецтва.

Порівнює вироби чи їх зображення та визначає особливості технології та стилі, в яких вони

створені.

Здійснює пошук, аналіз і систематизацію

інформації про поширені в Україні та інших країнах сучасні

технології декоративно- ужиткового мистецтва. Здійснює підготовку технологічного процесу і виготовляє вироби в

етностилі з використанням

сучасних технологій.

Презентація, оцінювання результатів та реклама проєкту

Називає і пояснює

критерії оцінювання виробів у етностилі.

Вміє підготувати

презентацію виробу в етностилі та

рекламувати його.

Критично оцінює

результати проєктно- технологічної

Презентація та захист проєкту виробу в

етностилі.

Критерії оцінювання виробу в етностилі. Ексклюзивність виробів.

Авторське право. Творчі здібності людини та можливості

Підготовка презентації та захист проєкту виробу в етнічному

стилі.

Критичний аналіз і оцінювання та

взаємооцінювання

учнями виготовлених у результаті реалізації проєкту виробів за


діяльності, використовує можливості для

самоудосконалення та розвитку,

реалізує свої творчі здібностей.

Помічає та цінує у

реалізованих проєктах проявлену творчість,

ексклюзивність виробів, застосовані для їх виготовлення

старовинні техніки та інноваційні технології. Поважно ставиться до авторського права.

їх удосконалення і розвитку.

Створення та поширення відеозаписів із

рекламою проєктів виробів у етнічному стилі.

визначеними критеріями.

Пошук і аналіз фактів про порушення

авторського права. Рефлексія проєктно- технологічної

діяльності та пошук можливостей підвищення її

результативності.

Створення та

поширення відеороликів з рекламою проєктів виробів у етнічному стилі, підготовка виступу, виготовлення плаката чи буклету тощо.

 

Навчальний модуль «Проєктно-технологічна діяльність у побуті»

Проєктування життєвого простору в побуті

 

Формулює і вирішує у співпраці з іншими особами проблеми і практичні завдання відповідно до власних потреб у побуті.

Планує власну

діяльність у побуті відповідно до власних потреб і потреб інших осіб.

Пропонує проєкти з поліпшення побуту та удосконалення

життєвого простору.

 

Удосконалення

життєвого простору.

Планування та

організація діяльності в побуті.

Потреби і проблеми у ремонті, оновленні та

модернізації предметів і засобів побуту та

можливості їх вирішення самостійно й за допомогою

кваліфікованих спеціалістів.

 

Дослідження проблем, пошук ідей, підготовка проєктів і планування діяльності для поліпшення свого побуту.

Вивчення потреб у ремонті, оновленні та

модернізації предметів побуту (меблів,

пристосувань, побутової техніки тощо).

Аналіз інформації щодо надання кваліфікованих послуг у ремонті побутової техніки.


Побутова техніка та особливості її застосування

Розуміє і пояснює загальні принципи роботи побутової техніки.

Вміє використовувати різні види побутової техніки для зберігання і приготування їжі, догляду за волоссям, одягом, прибирання приміщень.

Дотримується правил безпеки під час

використання побутової техніки.

Види побутової техніки, призначення, особливості застосування.

Технічні

характеристики та принципи роботи побутової техніки.

Використання розумних машини у побуті.

Правила безпечного використання, технічного

обслуговування та ремонту побутової техніки.

Порівняння технічних характеристик побутової техніки та принципів її роботи.

Ознайомлення з

правилами безпечного використання,

обслуговування та ремонту побутової

техніки. Застосування техніки і технологій для зберігання та приготування їжі,

догляду за своїм

одягом, прибирання, самообслуговування.

 

Відповідальне споживання та безпечне самообслуговування

Знає призначення маркування та

інформаційних знаків на споживчих товарах.

Вміє контролювати якість продуктів та

планувати раціональне споживання.

Дотримується правил використання миючих та антисептичних засобів, адаптується до зміни санітарно- гігієнічних вимог.

Ставиться

відповідально до

санітарно-гігієнічних вимог і дотримання правил експлуатації побутової техніки.

Розуміє цінність здоров’я, життя та безпеки людей.

Маркування споживчих товарів.

Інформаційні знаки Контроль,

самоконтроль і

взаємоконтроль якості споживчих продуктів.

Догляд за своїм

житлом. Використання антисептичних засобів у різних умовах життя. Презентація та реклама проєктів з поліпшення побуту, добробуту та обслуговування.

Контроль якості

споживчих продуктів за їх зовнішнім виглядом, маркуванням та з використанням

інформаційних знаків. Догляд за своїм робочим місцем і

житлом з використанням

безпечних миючих та

антисептичних засобів. Підготовка презентації та реклами проєктів з поліпшення побуту, добробуту та

обслуговування.


3.   Прикінцева частина

 

Модельна програма визначає мету, завдання та зміст навчального предмета «Технології», орієнтовну послідовність досягнення очікуваних результатів навчання учнів 5-6 класів, види їх навчальної діяльності з технологічної освітньої галузі Державного стандарту базової середньої освіти. На основі модельної програми вчитель самостійно планує теми занять із урахуванням обраних учнями проєктів та визначає кількість навчальних годин для вивчення відповідних модулів, розділів, тем, технологічних процесів тощо.

Спираючись     на      модельну навчальну      програму,      заклад  освіти може розробляти навчальні програми предметів, інтегрованих чи білінгвальних курсів, що мають містити опис результатів навчання в обсязі не меншому, ніж визначено Державним стандартом та/або відповідними модельними навчальними програмами.

Модельна навчальна програма може застосовуватися як в умовах очного, так і дистанційного та змішаного навчання в класах, які поділяються на групи і де такого поділу немає.

У залежності від умов навчання порядок опанування модулів програми може змінюватися.

Рекомендується проводити заняття з предмета «Технології» у формі спарених уроків (2 навчальні години з перервою між ними). У разі, якщо на вивчення предмета відводиться максимальна кількість часу – 3 навчальні години на тиждень, спарені та одногодинні уроки можуть проводитися почергово.

Шляхи досягнення результатів навчання визначаються відповідно до вікових можливостей, рівня розвитку, інтересів і здібностей учнів із урахуванням поділу класу на групи, фахової підготовки вчителя, ресурсного забезпечення, інших місцевих умов.

Заняття з предмета «Технології» у закладі освіти повинні проводитись у спеціально обладнаних навчальних майстернях (комбінованих чи спеціалізованих для кулінарії, обробки текстильних матеріалів, деревини, металу), що відповідають санітарно-технічним нормам і вимогам безпеки праці та у яких є можливості для застосування передбачених навчальною програмою інформаційних і виробничих технологій. Для проведення  окремих занять можуть використовуватися (у разі їх наявності в закладі освіти) лабораторії робототехніки, СТЕМ-лабораторії, навчально-дослідні ділянки, музеї, виставкові зали тощо.

У процесі навчання можуть застосовуватися різні форми і методи й засоби навчання та педагогічні технології. Основною у вивченні предмета є проєктна педагогічна технологія, що забезпечує досягнення очікуваних результатів навчання у процесі проєктування виробів і технологій та виготовлення різних об’єктів, формування наскрізних умінь, ключових і предметної проєктно-технологічної компетентностей, розроблення й реалізації особистісно і соціально важливих проєктів.


У 5 класі рекомендованими об’єктами проєктно-технологічної діяльності під час вивчення модуля «Проєктування і технології» можуть бути екологічні іграшки, брелки, укладки для різальних інструментів, пристосування для пиляння деревини, фанери та ДВП, сувеніри тощо.

Під час вивчення п’ятикласниками модуля «Декоративно-ужиткове мистецтво в проєктно-технологічній діяльності» об’єктами проєктування і виготовлення можуть стати аплікації з тканини, вироби з бісеру, з вишивкою на тканині чи на деревині, декорації з розписом, пазли, прикраси з природних матеріалів, етноіграшки, обереги та ін.

У процесі опанування навчального модуля «Застосування технологій у побуті» об’єктами проєктно-технологічної діяльності можуть бути обрані органайзери, серветниці, кухонні набори (лопатки, дощечки), підставки під горнятко, хлібниці, годівниці для птахів, приготування салатів, вирощування кімнатних рослин тощо.

У 6 класі під час вивчення модуля «Проєктування і технології» рекомендованими є розроблення і реалізація складніших проєктів з використанням металів, сплавів, текстилю, вторинних матеріалів, деталей механічного конструктора та застосуванням технологічних машин (свердлильного, токарного деревообробного верстата чи швейної машини). Це можуть бути такі орієнтовні проєкти: «Підвіска для картин», «Рухома іграшка», «Модель механізму», «Модель машини», «Модель робота», «Чохол для смартфона», «Сумка-шопер», «Екологічний мішечок», «Народні мотиви  в одязі» та ін.

Під час вивчення шестикласниками модуля «Декоративно-ужиткове мистецтво в проєктно-технологічній діяльності» об’єктами проєктування і виготовлення можуть стати лялька-мотанка, вишивка, ялинкові прикраси, сувенір з сюрпризом, іменний подарунок тощо.

У процесі опанування навчального модуля «Застосування технологій у побуті» можуть бути реалізовані проєкти: «Страви української кухні»;

«Домашній майстер і майстриня»; «Дбаємо про добробут і безпеку» та ін.

Вибір кожного наступного проєкту має поступово підвищувати рівень завдань і навчальних досягнень учнів, розширювати вивчення методів проєктної діяльності та технологічних процесів у різних галузях, способів раціонального використання матеріалів і засобів виробництва (від ручних до механічних та автоматизованих).

Кількість проєктів, які можуть розроблятися і реалізовуватися під час опанування модуля та протягом навчального року визначає вчитель з урахуванням складності об’єктів проєктно-технологічної діяльності, здібностей і рівня підготовки учнів і учениць, умов навчання тощо.

Перевіряти рівні досягнень учнів/учениць кожного класу рекомендується за допомогою формувального та підсумкового оцінювання.

У визначенні результатів навчання необхідно враховувати різні види досвіду, які набуває особистість: застосування засвоєних способів дії як у ситуаціях, в яких вони формувалися, так і в нових умовах та у проблемних ситуаціях, коли спостерігалась неприйнятність використання вже відомих


способів дії, виникала необхідність пошуку нових способів розв’язання проблем і завдань у процесі творчої діяльності.

На перших етапах навчання технологій доцільно здійснювати поопераційний контроль за формуванням умінь і проєктно-технологічної компетентності учнів та поетапне оцінювання виконання завдання чи проєкту. На наступних етапах навчання, коли в учнів сформувалися відповідні вміння проєктно-технологічної діяльності, а також у разі дистанційного та змішаного навчання зовнішній контроль має бути систематичним і відображати навчальні досягнення за кожним виконаним завданням чи проєктом та епізодичним – у разі порушення правил безпеки, або повторення допущених раніше помилок.

Діяльність вчителів і учнів/учениць під час реалізації програми спрямовується на досягнення очікуваних результатів навчання з предмета

«Технології».

Очікуваними результатами навчання є складові компетентностей, яких набувають учні та учениці на певному етапі освітнього процесу (під час засвоєння навчального модуля, протягом семестру, навчального року, циклу) з освітньої галузі, визначені Державним стандартом базової середньої освіти.