Варіативний модуль
Технологія ажурного випилювання
(5-6 клас)
Тематичний план
№ з. п. |
Назва теми |
Кількість годин |
1 |
Основи технології ажурного випилювання. |
4 |
2 |
Проектування і виготовлення виробів. |
11 |
3 |
Презентація виготовлених виробів. |
1 |
|
Всього |
16 |
Програма
|
Кількість годин |
Назва теми та її зміст |
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
1 |
4 |
Основи технології ажурного випилювання. Ажурне випилювання як один із видів оздоблення виробів . Інструменти та пристосування для ажурного випилювання. Вимоги до конструкційних матеріалів та їх особливості. Прийоми випилювання. Кріплення пилочки лобзика з використанням пристосувань (за наявності). Способи випилювання. Способи з’єднання деталей Організація робочого місця. Правила безпечної роботи та санітарно-гігієнічні вимоги. Технологія ажурного випилювання . |
Розрізняє вироби, оздоблені ажурним випилюванням; добирає матеріали та інструменти, які використовуються для випилювання; вирізає нескладні елементи ажурного випилювання; організовує робоче місце; дотримується правил безпечної праці, санітарно-гігієнічних вимог.
|
2 |
11 |
Проектування, виготовлення та оздоблення виробів. Пошук виробів-аналогів оздоблених ажурним випилюванням. Складання з шаблонних елементів візерунку для випилювання. Підготовка заготовок до випилювання. Способи перенесення малюнка на поверхню заготовки. Правила випилювання. Технологія оздоблення виробу ажурним випилюванням. Організація робочого місця. |
Здійснює пошук виробів-аналогів та зображень для випилювання, добирає виріб для виготовлення; виготовляє деталі (за необхідністю) готує поверхню до випилювання; виконує випилювання; з’єднує деталі виробу (за необхідності); контролює якість виробу; організовує робоче місце під час виконання різних робіт; дотримується правил безпечної праці, санітарно-гігієнічних вимог; |
3 |
1 |
Презентація виготовлених виробів. Презентація, самооцінка та оцінювання виробів. |
Презентує свій виріб; оцінює виріб. |
Орієнтовний перелік об’єктів праці
Сувеніри, підставки для невеликих предметів, рамки, панно, шкатулки, полички, вази, фруктовниці.
Інструменти та обладнання
Лобзик, столик для випилювання, шило, коловорот, свердла, матеріали для шліфування, копіювальний папір, калька, олівець.
Матеріали
Фанера.
Рекомендована література:
1. Бешенков О. К. Технологія ( технічна праця ).Технічні і проектні завдання для учнів. 5-9 кл.: Посібник для вчителя. М.: Дрофа, 2004.
2.Програми з трудового навчання для загальноосвітніх закладів. – К. 2005.
3.Соколов Ю.В. Альбом по випилюванню. – М. Лісна промисловість, 1991.
4. Терещук Б. М. , Туташинський В.І. Трудове навчання, 5 кл. навчально-методичний посібник. –Х.: Видавництво «Ранок», 2007.
5.Тхоржевський Д. О. Методика трудового і професійного навчання та викладання загально технічних дисциплін. – К.: Вища школа, 1992.
Варіативний модуль
Технологія виготовлення дерев’яної іграшки
(5-6 класи)
Пояснювальна записка
Зміст модуля передбачає ознайомлення учнів 5-6 класів з технологією виготовлення дерев’яної іграшки.
Дерев’яна народна іграшка належить до унікальних явищ культури. Вона є предметом дитячої гри, засобом виховання та розвитку дитини, об'єктом творчості, декоративною оздобою, сувеніром. Власне, ці функціональні відмінності, тісно переплітаючись, зумовили її активну роль у процесі культурної спадкоємності поколінь та мистецьку своєрідність.
Реалізація змісту цієї варіативної частини програми повинна забезпечити вирішення наступних завдань:
· розширення кругозору з історії народних традицій , прилучення до національної культури, переймання духовності рідного народу;
· залучення учнів до певного виду діяльності, формування необхідних для цього знань і вмінь, навчання учнів поводження з різноманітними засобами праці;
· формування знань про історію виникнення іграшки, її функції в історичному розвитку, формування в учнів культури побуту та праці, трудових прийомів і умінь виготовлення іграшок;
· розвиток фантазії і уяви, позитивного впливу на моральне та фізичне виховання, естетичного смаку.
Тематичний план
№ з. п. |
Назва теми |
Кількість годин |
1 |
Основи технології виготовлення дерев’яної іграшки. |
4 |
2 |
Проектування і виготовлення дерев’яної іграшки. |
11 |
3 |
Презентація виготовлених виробів. |
1 |
|
Всього |
16 |
Програма
№ з.п. |
К-сть годин |
Зміст навчального матеріалу |
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
1 |
4. |
Основи технології виготовлення дерев’яної іграшки. Короткі відомості з історії виникнення української народної іграшки. Призначення, види та конструктивні особливості дерев'яної іграшки. Види конструкційних матеріалів для виготовлення дерев'яної іграшки. Інструменти та обладнання для виготовлення дерев’яної іграшки. З’єднання деталей. Оздоблення дерев’яної іграшки. Правила безпечної роботи та санітарно-гігієнічні вимоги. Організація робочого місця. Вибір та виготовлення простої дерев'яної іграшки(яка складається з 1-3 деталей). |
Наводить приклади різних видів дерев'яних іграшок. добирає конструкційні матеріали та інструменти для роботи; обґрунтовує підбір конструкційного матеріалу залежно від призначення виробу; організовує робоче місце; виготовляє просту дерев’яну іграшку; дотримується правил безпечної праці під час виконання робіт.
|
2 |
11 |
Проектування та виготовлення дитячої іграшки. Пошук необхідної інформації для проекту. Вибір об’єкту проектування на основі зібраної інформації. Розроблення ескізного малюнка, шаблонів деталей виробу. Технологічна послідовність виготовлення виробу: - виготовлення шаблонів; - виготовлення деталей запланованого виробу; - складання виробу; - оздоблення виробу. |
Здійснює пошук інформації; вибирає виріб для виготовлення; виконує розмічання деталей виробу за шаблоном; розробляє ескізний малюнок; виготовляє шаблони та деталі іграшки; виконує складання деталей іграшки; оздоблює дерев’яну іграшку; дотримується правил безпеки праці та організації робочого місця під час виготовлення дерев'яної іграшки. |
3 |
1 |
Презентація та оцінка виготовлених виробів. |
Здійснює оцінку виготовленого виробу. Презентує виріб. |
Орієнтовний перелік об'єктів праці.
· іграшки з пристроями механічного характеру («Крізні лунки», «Впіймай м'ячик», « Впіймай кільце», « Шнурові головоломки», «Колективна гра», «Вертоліт», настільний атракціон «Сова», «Кроленя» ,»М'яч у сітку», «Крокуючий песик", " Коток", «Коник на коліщатках», «Дзиґа» , «Коники-качалки», «Фуркала», «Вітрячок» тощо;
· іграшки, що зображують людей і тварин («Лялька», «Коник», «Пташка» тощо);
· іграшкові меблі («Ліжко», «Скриня», «Колиска», «Лава», «Крісло», «Диван», « Шафа» тощо);
· іграшки, що видають звуки: «Свищик», «Брязкальце», «Деркач», «Сопілка», Скрипочка»);
· іграшкові транспортні засоби («Візочок», «Тачка», «Сані», «Човник», контурні моделі автомобілів);
Інструменти та обладнання.
1. Олівець, лінійка, циркуль, копіювальний папір.
2. Шаблони.
3. Лобзик, ножівка.
4. Напилок, рашпіль, шліфувальний папір.
5. Фарби, морилка, лак.
6. Прилад для випалювання по деревині.
Матеріали.
Фанера, деревина, шнурок, тонкий листовий метал, дріт.
Література:
1.Богуш А.М. Лисенко Н.В. Українське народознавство в дошкільному закладі: навчальний посібник. – 2-е вид, перероб. І доп. – К.: Вища школа, 2002, -- 407с.
2 . "Внеклассные занятия по труду" Н.Д.Беляков-1969 рік.
3. Герус Л.М. Українська народна іграшка. Наукове видання. – Львів: НАН України, інститут народознавства, 2004. – 262с
4. "Игры-занятия с малышами" А.Н.Фролова -1980 рік.
5.Лозко Г.С.Українське народознавство. – К.: Зодіак - ЕКО, 1995. –368с.
6. "Основи обробки деревини" Л.О.Пивоваров, В.П.Степанко, Я.Задніпровський -1979 рік.
7. Тищенко Р.. Історія декоративно - прикладного мистецтва України. – К., 1992.
Варіативний модуль
Технологія електротехнічних робіт
(5-6 клас)
Пояснювальна записка
Зміст модуля передбачає ознайомлення учнів 5-6 класів з основами електротехнічних робіт.
Структура модуля має дві частини: теоретичну та практикум. Практичні роботи можна виконувати під час вивчення теоретичного матеріалу або окремим блоком.
Виконання практичних робіт забезпечить набуття елементарних знань та умінь з безпечного користування побутовими електричними приладами.
Знання елементів електротехніки дасть можливість учням в подальшому електрифікувати проектовані вироби.
Під час виконання робіт необхідно приділяти увагу правилам безпечної праці, організації робочого місця та санітарно-гігієнічним вимогам.
Тематичний план
№ з. п. |
Назва теми |
Кількість годин |
1 |
Основи електротехнічних робіт. |
5 |
2 |
Навчальний практикум. |
10 |
3 |
Підсумкове заняття. |
1 |
|
Всього |
16 |
Програма
|
Кількість годин |
Назва теми та її зміст |
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
1 |
5 |
Основи електротехнічних робіт. Електрична енергія в господарстві держави. Облік електричної енергії. Планування заходів щодо економного використання електроенергії. Джерела та споживачі електричної енергії.
Поняття про провідники та ізолятори. Проводи та їх види.
Електромонтажний інструмент та прийоми роботи з ними.
Електричне коло. Умовні позначення елементів електричного кола.
Побутова електроарматура. Запобіжники.
Побутові електроприлади. Види побутових електроприладів. Паспортні дані.
Правила безпечної праці під час виконання електромонтажних робіт. Надання допомоги при ураженні електричним струмом. Ознайомлення з професією електрика по обслуговуванню електрообладнання.
|
Характеризує поняття по електричну енергію та електричне коло, будову та призначення проводів; пояснює призначення електролічильника; називає елементи електричного кола; розпізнає електромонтажні інструменти; наводить приклади побутових електроприладів;
|
2 |
10 |
Практичні роботи. Розрахунок вартості спожитої електричної енергії. Планування заходів щодо економного використання електроенергії.
Вивчення будови електричних проводів.
Прийоми роботи електромонтажним інструментом.
Підготовка проводів до електромонтажних робіт.
Складання простого електричного кола.
Вивчення будови лампового патрона, вимикача, штепсельного з’єднання.
Читання паспортних даних побутових електроприладів.
Складання з деталей конструктора простих електричних кіл.
|
Здійснює розрахунок витрат електроенергії; застосовує електромонтажний інструмент під час роботи; виконує підготовку проводів до монтажних робіт; здійснює монтаж простого електричного кола; здійснює демонтаж та складання лампового патрона, вимикача, штепсельного з’єднання; визначає характеристики електроприладів на основі паспортних даних; дотримується правил електробезпеки.
|
3 |
1 |
Підсумкове заняття |
|
Обладнання та інструменти
Кусачки бічні, плоскогубці, круглогубці, пасатижі, викрутки, щипці, монтажний ніж, електроконструктор.
Матеріали
Проводи, штепсельне з’єднання, ламповий патрон, вимикач, запобіжники, гальванічні елементи.
Варіативний модуль
Технологія обробки тонкого листового металу
(5-6 клас)
Пояснювальна записка
Зміст модуля передбачає ознайомлення учнів 5-6 класів з технологією обробки тонкого листового металу.
Технологічні операції з обробки тонкого листового матеріалу є посильними для учнів 5-6 класів та не потребують додаткового обладнання шкільних майстерень.
Крім власне технології обробки тонкого листового матеріалу, учні знайомляться з технологією отримання листового металу та основними властивостями сталі як конструкційного матеріалу.
Під час виконання робіт необхідно приділяти увагу правилам безпечної праці, організації робочого місця та санітарно-гігієнічним вимогам.
Тематичний план
№ з. п. |
Назва теми |
Кількість годин |
1 |
Основи технології обробки тонкого листового металу. |
6 |
2 |
Проектування і виготовлення виробів. |
9 |
3 |
Презентація виготовлених виробів. |
1 |
|
Всього |
16 |
Програма
№ з. п. |
К-сть годин |
Назва теми та її зміст |
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
1 |
6 |
Основи технології обробки тонкого листового металу. Метод комбінування. Моделі-аналоги. Опис об'єкта конструювання. Аналіз конструкції виробу. Поняття про метали (залізо, мідь, алюміній) та їх сплави (сталь, чавун) та їх використання. Машина як вид техніки. Отримання сталевого листа. Обладнання робочого місця. Правила безпечної роботи та санітарно-гігієнічні вимоги. Технологія виготовлення простого виробу з тонкого листового металу. Підготовка тонкого листового металу до розмічання. Площинне розмічання (за шаблоном, зразком), припуск. Штангенциркуль. Різання тонколистового металу ножицями. Обпилювання плоских поверхонь (плоский напилок, надфілі, прийоми роботи). Згинання тонколистового металу. З'єднання деталей з тонкого листового металу (заклепками, пальцеве з'єднання). Прийоми роботи на свердлильному верстаті.
|
Використовує метод комбінування для створення чи вдосконалення виробу; розуміє поняття машини як основного виду техніки; розпізнає метали та металеві сплави серед інших конструкційних матеріалів; розповідає про технологію отримання листового металу; добирає інструменти, які використовуються для обробки тонколистового металу; організовує робоче місце; виконує випрямляння, розмічання, різання ножицями, обпилювання, згинання та свердління отворів в тонколистовому металі; дотримується правил безпечної праці, санітарно-гігієнічних вимог.
|
2 |
9 |
Проектування, виготовлення та оздоблення виробів. Пошук аналогів виробів. Аналіз конструкції та (або) форми виробу. Створення ескізного малюнку виробу. Технологія виготовлення виробів з тонкого листової сталі: · підготовка тонкого листового металу до розмічання (за потребою); · площинне розмічання; · вирізування заготовки з припуском; · обпилювання по контуру; · контроль якості обпилювання; · з'єднання деталей (за необхідності). |
Здійснює пошук виробів-аналогів; виконує ескізний малюнок виробу; готує листову сталь для площинного розмічання; виконує площинне розмічання, різання ножицями, обпилювання, згинання; контролює якість виробу; організовує робоче місце під час виконання різних робіт; дотримується правил безпечної праці, санітарно-гігієнічних вимог; |
3 |
1 |
Презентація виготовлених виробів. Презентація, самооцінка та оцінювання виробів. |
Презентує свій виріб; оцінює виріб. |
Орієнтовний перелік об’єктів праці
Підвіски для рам, брелок, коробочка для мілких деталей, совок,
Інструменти та обладнання
Слюсарні верстаки, лещата, плита для випрямляння, штангенциркулі ШЦ 1, креслярки, кернери, молотки, слюсарні лінійки, слюсарний кутник, плоскі напилки, набір надфілів, важільні або ручні слюсарні ножиці, свердлильний верстат, набір свердел.
Матеріали
Лист з чорної або оцинкованої сталі товщиною від 0,45 мм до 2 мм.
Підсумковий проект
Проектування та виготовлення комплексного виробу
(9 клас)
Тематичний план
№ з. п. |
Назва теми |
Кількість годин |
1 |
Проектування та виготовлення комплексного виробу |
15 |
2 |
Презентація результатів проектної діяльності |
1 |
|
Всього |
16 |
Програма
|
Кількість год. |
Назва теми та її зміст |
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
1 |
15 |
Проектування та виготовлення комплексного виробу Основи біоніки у проектуванні. Значення моделей і макетів у проектуванні. Матеріали, які використовуються у макетуванні (папір, пластилін, картон, текстильний матеріал). Композиційні матеріали як сучасний вид технологій із створення нових конструкційних матеріалів. Автоматизація, комп’ютеризація технологічних процесів, застосування промислових роботів. Застосування автоматичних приладів на виробництві та в побуті. Визначення завдань з виконання проекту. Міні маркетингові дослідження. Пошук інформації, її аналіз. Вибір конструкційних матеріалів: тканина, пряжа, шнур, нитки, деревина, метал, пластмаса, шкіра, глина, камінь тощо, можливе їх поєднання. Добір інструментів, обладнання, пристосувань. Художнє проектування. Ескізний малюнок проектованого виробу. Розроблення необхідних документів для виготовлення виробу. Виготовлення та оздоблення виробу. Розроблення реклами. Елементарні економічні обґрунтування проекту.
|
Називає і використовує у роботі над проектом основні елементи біоніки; характеризує особливості композиційних матеріалів, способи їх одержання; пояснює сутність процесу автоматизації сучасного технологічного процесу; наводить приклади застосування автоматичних приладів на виробництві та побуті; характеризує застосування комп’ютерної техніки у сучасних технологічних процесах; виконує міні маркетингові дослідження; визначає виріб для проектування; складає план роботи з виконання проекту, план проектної діяльності (з визначенням термінів на кожний етап проектування); визначає виріб для проектування; здійснює пошук та аналіз інформації, розробляє ескізний малюнок виробу з використанням елементів біоніки; добирає конструкційні матеріали, інструменти, обладнання, присосування; виготовляє та оздоблює виріб; розробляє необхідні документи для виготовлення виробу; рекламу; виконує елементарні економічні розрахунки; оформлює портфоліо; організовує робоче місце; дотримується правил безпечної праці, санітарно-гігієнічних вимог |
2 |
1 |
Презентація результатів проектної діяльності Захист проекту. Оцінювання результатів проектної діяльності Самооцінювання та оцінювання виробів. |
захищає проект; здійснює аналіз допущених недоліків; оцінює результати проектної діяльності. |
Орієнтовні об’єкти праці
вироби для інтер’єру шкільних приміщень, предмети декоративно-ужиткового та ужиткового призначення.
Інструменти, обладнання і пристосування
Відповідно до обраних технологій виготовлення задуманого виробу
Матеріали
тканина, пряжа, шнур, нитки, деревина, метал, пластмаса, шкіра, глина, камінь тощо, можливе їх поєднання.
Варіативний модуль
Технологія оздоблення виробів геометричним різьбленням
(7-9 класи)
Пояснювальна записка
Зміст модуля передбачає ознайомлення учнів 7-9 класів з одним із видів оздоблення виробів з деревини – геометричним різьбленням. Заняття геометричним різьбленням сприяє розвитку творчих здібностей учнів, їх уяви, фантазії, естетичного смаку.
При навчанні елементам геометричного різьблення необхідно дотримуватися послідовності від простого до складного. Спочатку учні засвоюють азбуку різьблення геометричних елементів а потім вже виготовляють проект (виріб) та прикрашають його геометричним декором. При навчанні елементам різьблення слід звертати увагу на робочу позу, хватку інструмента, положення різця під час різьблення.
Розкриття змісту художньої обробки деревини дає можливість учням виконувати творчі завдання, самостійно створювати проекти виробів, вчитися активно ділитися знаннями; сприяє пошуку нових ідей, відповідає потребам шкільного колективу, формуючи навички роботи в групах.
Реалізація всієї програми має бути виконана у формі творчого проекту (розробка та виготовлення простого виробу і оздоблення його геометричним орнаментом). Форма захисту проекту - проведення учнівської виставки, ярмарки-продажу.
Особливу увагу при вивченні кожної теми слід звертати на знання і точне дотримання учнями правил безпечної праці, систематичний контроль за виконанням учнями поставлених вимог.
Тематичний план
№ з.п. |
Назва теми |
Кількість годин |
1. |
Основи технології оздоблення виробів геометричним різьбленням. |
4 |
2. |
Проектування та оздоблення виробів технікою геометричного різьблення. |
10 |
3. |
Презентація та оцінка результатів проектної діяльності |
2 |
|
Всього |
16 |
Програма
№ з. п. |
К-сть годин |
Зміст навчального матеріалу |
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
1 |
4 |
Основи технології оздоблення виробів геометричним різьбленням. Короткі історичні відомості з розвитку геометричного різьблення. Будова деревини. Характеристика порід деревини. Фізичні, механічні і технологічні властивості деревини. Сушіння деревини. Загальна класифікація різьблення. Декоративні і технологічні особливості геометричного різьблення. Орнаментальні композиції. Традиційні орнаменти геометричного різьблення. Розробка нескладної композиції для різьблення. Способи підготовки поверхні під геометричне різьблення. Прийоми геометричного різьблення. Інструменти та пристосування для геометричного різьблення. Організація і обладнання робочого місця. Правила безпечної роботи та санітарно-гігієнічні вимоги. Виготовлення простого предмету з елементом геометричного декору.
|
Знає історію та декоративно-технологічні особливості геометричного різьблення; називає класифікацію різьблення та особливості геометричного орнаменту; розрізняє різні породи деревини, що використовуються для різьблення; здійснює підготовку поверхні виробу до різьблення; добирає інструмент та пристосування для виконання геометричного різьблення; володіє прийомами геометричного різьблення; виконує нескладні композиції технікою геометричного різьблення; дотримується правил безпечної роботи під час виконання практичних робіт. |
2 |
10 |
Проектування та оздоблення виробів технікою геометричного різьблення. Постановка проблеми. Визначення завдань для виконання проекту. Робота з інформаційними джерелами. Аналіз та систематизація інформації. Розробка ескізних малюнків, композицій. Технологія оздоблення геометричним різьбленням: · Підготовка поверхні. · Перенесення (нанесення) орнаментальної композиції на поверхню виробу. · Виконання геометричного різьблення. · Опорядження виробу. · Контроль якості готового виробу. Догляд за виробом. Економічне обґрунтування виробу.
|
Складає план роботи з виконання проекту та план проектної діяльності; здійснює пошук інформації та виробів-аналогів, планування раціональної послідовності виконання роботи; аналізує та систематизує інформацію; розробляє орнаментальну композицію та ескізний малюнок; добирає матеріали, інструменти та пристосування; здійснює перенесення (нанесення) малюнка на поверхню; виконує оздоблення геометричним різьбленням; контролює якість роботи; організовує робоче місце під час виконання практичних робіт; дотримується правил безпечної праці, санітарно-гігієнічних вимог; визначає собівартість виробу; розробляє рекламу; обґрунтовує естетичну оцінку виробу, здійснює аналіз допущених помилок.
|
3 |
2 |
Презентація та оцінка виготовлених виробів. Захист проекту (за планом). |
Здійснює оцінку проекту виробу і процесу праці за загальними естетичними та функціональними показниками. |
Орієнтовний перелік об’єктів праці.
Деталі стенда, дощечки, лінійка, кухонні дощечки, прості готові вироби: поличка для рушників, шкатулка, рамка для фотографії; точені вироби з м’яких порід: виточений стакан, ваза, підсвічник, тарілка.
Інструменти, обладнання та матеріали:
Креслярські інструменти, шаблони, копіювальний папір, шліфувальний папір, цикля, лобзик, ножівка, стамески, ножі-косяки, наждачний папір, шліфувальний круг «Корунд» для загострювання інструменту, алмазна паста чи паста ГОЕ, шкіряний пасок, деревина м’якої породи, барвники, лак, віск.
Л і т е р а т у р а
1.Адамчук В.Є. Азбука геометричного різьблення та виготовлення простих виробів з геометричним декором. - Рівне – «Ліста М».,2004.
2. Адамчук. В.Є. Робочий зошит з трудового навчання 8-9 клас (модуль). Азбука геометричного різьблення та виготовлення виробів з геометричним декором К// Сільська школа України. – 2006 . - №13-15, -- травень– С.67- 96.
3. Будзан А.Ф. Різьба по дереву у західних областях України. - К.: Вид. АН УРСР, 1961. 106 с.
4. Бородулін В.А. Художня обробка дерева. - М., 1986.
5. Конова В., Коє М. Болгарська різьба по дереву: Переклад з болгарської. - М.1977.
6. Матвєєва Г.А. Мозаїка різьби по дереву. - М. 1985.
7. Прозоровський А.Й. Техніка обробки столярних виробів. - М., 1973.
8. Федотов Г.Я. Чудесный мир дерева. - М., 1987.
9. Яковлєв І.І., Орлова Ю.Д. Різьба по дереву. - М., 1974.
10. Янцур М.С. Практикум з теорії методики трудового й професійного навчання. - Рівне РДГУ, 2000.
Варіативний модуль
Технологія електротехнічних робіт
(7-9 клас)
Пояснювальна записка
Зміст модуля передбачає ознайомлення учнів 7-9 класів з основами електротехнічних робіт та основами електроніки.
Структура модуля має дві частини: теоретичну та практикум. Практичні роботи можна виконувати під час вивчення теоретичного матеріалу або окремим блоком.
Виконання практичних робіт забезпечить набуття знань та умінь з безпечного користування побутовими електричними приладами, контрольно-вимірювальними приладами, усунення елементарних несправностей освітлювальних та нагрівальних електроприладів.
Знання елементів електротехніки та електроніки дасть можливість учням в подальшому електрифікувати проектовані вироби.
Під час виконання робіт необхідно приділяти увагу правилам безпечної праці, організації робочого місця та санітарно-гігієнічним вимогам.
Тематичний план
№ з. п. |
Назва теми |
Кількість годин |
1 |
Основи електротехнічних робіт. |
5 |
2 |
Навчальний практикум. |
10 |
3 |
Підсумкове заняття. |
1 |
|
Всього |
16 |
Програма
|
Кількість годин |
Назва теми та її зміст |
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
1 |
5 |
Основи електротехнічних робіт.
Джерела та споживачі електричної енергії. Альтернативні джерела електричної енергії.
Проводи. Маркування проводів. Електромонтажний інструмент та прийоми роботи з ними.
Контрольно-вимірювальні прилади (неоновий пробник, амперметр, вольтметр, лічильник електроенергії тощо).
Електричне коло. Паралельне та послідовне з’єднання елементів електричного кола.
Побутові освітлювальні та нагрівальні електроприлади. Паспортні дані електроприладів.
Поняття про квартирну електричну мережу. Побутова електроарматура. Поняття про захист електричної мережі (плавкі запобіжники, автоматичні пристрої захисту).
Колекторний двигун: будова, принцип дії, призначення. Технічний догляд за електродвигунами.
Елементи автоматики та електроніки (напівпровідникові прилади). Поняття про автоматичні системи.
Правила безпечної праці під час виконання електромонтажних робіт. Перша допомога при ураженні електричним струмом.
|
Називає джерела та споживачі електричної енергії; розпізнає марки проводів; називає елементи електричного кола; розпізнає електромонтажні інструменти; пояснює призначення контрольно-вимірювальних приладів; визначає особливості паралельного та послідовного з’єднання елементів електричного кола; наводить приклади освітлювальних та нагрівальних побутових електроприладів; називає прилади захисту квартирної електропроводки; пояснює будову та принцип дії колекторного двигуна.
|
2 |
10 |
Практичні роботи.
Прийоми роботи електромонтажним інструментом. Підготовка проводів до електромонтажних робіт.
Монтаж розгалуженого електричного кола з паралельним та послідовним з’єднанням споживачів і джерел електроенергії.
Вимірювання параметрів електричного кола.
Ремонт побутових освітлювальних та нагрівальних електроприладів (визначення несправностей та способи їх усунення).
Вивчення будови електротехнічної арматури.
Розробка простої квартирної освітлювальної мережі (одна кімната).
Вивчення будови електричних приладів з електродвигунами. Читання паспортних даних побутових електроприладів. Демонтажні та складальні роботи.
Перевірка справності напівпровідникового діода та транзистора.
|
Здійснює розрахунок витрат електроенергії; застосовує електромонтажний інструмент під час роботи; виконує підготовку проводів до монтажних робіт; здійснює монтаж простого електричного кола; вимірює параметри електричного кола; здійснює демонтаж та складання лампового патрона, вимикача, штепсельного з’єднання; визначає характеристики електроприладів на основі паспортних даних; дотримується правил електробезпеки. виконує прості ремонтні роботи; виконує монтаж квартирної електромережі;
|
3 |
1 |
Підсумкове заняття |
|
Обладнання та інструменти
Кусачки бічні, плоскогубці, круглогубці, пасатижі, викрутки, щипці, монтажний ніж.
Матеріали
Проводи, штепсельне з’єднання, ламповий патрон, вимикач, запобіжники, гальванічні елементи.
Варіативний модуль
Технологія інтарсії, інкрустації
(7-9 клас)
Пояснювальна записка
Зміст модуля передбачає ознайомлення учнів 7-9 класів з одним із видів художньої обробки деревини - інтарсією та інкрустацією. Заняття інтарсією та інкрустацією сприяє розвитку творчих здібностей учнів, їх уяви, фантазії, виховує гарний естетичний смак, почуття прекрасного.
Незважаючи на те, що інтарсія, інкрустація досить поширені в нашому побуті, не всі, хто хотів би займатися цим своєрідним мистецтвом, знають процес її виготовлення, хоч він не дуже складний і не потребує особливих інструментів і матеріалів.
Тому реалізація змісту цієї варіативної частини повинна забезпечити вирішення наступних завдань:
- залучення учнів до традиційних українських промислів, формування необхідних для цього знань і вмінь, навчання учнів поводження з різноманітними засобами праці;
- формування в учнів культури побуту та праці, трудових прийомів і умінь виготовлення виробів в техніці інтарсії та інкрустації;
- розвиток естетичного смаку;
- створення умов для реалізації особистісно-орієнтованого навчання, виховання та розвитку особистості.
Тематичний план
№ з.п. |
Назва теми |
Кількість годин |
1. |
Основи технології виконання інтарсії та інкрустації. |
4 |
2. |
Проектування та виготовлення виробів. |
10 |
3. |
Презентація та оцінка результатів проектної діяльності |
2 |
|
Всього |
16 |
|
|
|
Програма
№ з. п. |
К-сть годин |
Назва теми та її зміст |
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
1 |
4 |
Загальні відомості та основи технології художньої обробки деревини технікою інтарсії та інкрустації. Історичні відомості про художню обробку деревини. Будова деревини. Характеристика порід деревини. Фізичні, механічні і технологічні властивості деревини. Сушіння деревини. Матеріали для інкрустації (деревина, шпон, метал, бісер та інші). Вимоги до матеріалу. Інструменти для виконання інтарсії, інкрустації. Вимоги до якості леза та ручки. Основи композиції, використання симетрії, контрасту. Складання простих композицій для виконання інтарсії та інкрустації. Розмічання орнаментальних мотивів. Виконання інтарсії та інкрустації. Дефекти та способи їх усунення. Прозоре опорядження деревини. Лакування і полірування. Опоряджувальні матеріали та способи їх нанесення. Вимоги до якості опорядження Правила безпечної роботи та санітарно-гігієнічні вимоги. Організація робочого місця. |
Називає вироби оздоблені інтарсією та інкрустацією, вимоги до заготовок для обробки; розрізняє техніки інтарсії та інкрустації; характеризує матеріали, які використовуються для художньої обробки інтарсія; породи деревини; добирає конструкційні матеріали, інструменти та пристосування для роботи; складає прості композиції; здійснює розмічання та виконання оздоблення в техніках інтарсія та інкрустація; виявляє та усуває дефекти; дотримується правил безпечної праці, санітарно-гігієнічні вимоги; організовує робоче місце. |
2 |
10 |
Проектування та оздоблення виробів технікою інтарсія. Технологічний процес виготовлення мозаїки зі шпону. Постановка проблеми. Визначення завдань для виконання проекту. Робота з інформаційними джерелами. Аналіз та систематизація інформації. Розробка ескізних малюнків, композицій. Створення візерунків з геометричних фігур. Техніка роботи в інтарсії, інкрустації: · Підготовка поверхні під інтарсію. (Вибір заготовки. Шліфування поверхні.) · Вибір тематики малюнка. Використання і стилізація природних форм з дотриманням специфіки інтарсії. Перенесення малюнка на поверхню заготовок. · Виконання інтарсії, інкрустації. Способи набирання. Підбір шпону за текстурою відповідно до ескізу, бісеру по кольору, частинок металу. · Зачищення готового виробу. Усунення дефектів. · Опорядження виробу. · Контроль якості готового виробу. Догляд за виробом. Економічне обґрунтування виробу. |
Складає план роботи з виконання проекту та план проектної діяльності; здійснює пошук інформації та виробів-аналогів, планування раціональної послідовності виконання роботи; аналізує та систематизує інформацію; розробляє орнаментальну композицію та ескізний малюнок; добирає матеріали, інструменти та пристосування; визначає спосіб з’єднання деталей між собою та з основою виробу; називає види опорядження; добирає шпон за текстурою; здійснює перенесення малюнка на поверхню; виконує оздоблення інтарсією та (або) інкрустацією; користується ріжучим інструментом; контролює розміри, якість роботи; організовує робоче місце під час виконання практичних робіт; дотримується правил безпечної праці, санітарно-гігієнічних вимог; визначає собівартість виробу; розробляє рекламу; обґрунтовує естетичну оцінку виробу, здійснює аналіз допущених помилок.
|
3 |
2 |
Презентація та оцінка проектної діяльності. Захист проекту (за планом). |
Захищає проект; здійснює оцінку виготовленого виробу і процесу праці за загальними естетичними та функціональними показниками. |
Орієнтовний перелік об’єктів праці для оздоблення
Ручка для інструментів, товкачка, грибок для штопання, свічник, ваза, качалка для тіста, кегель, кубок, кухонний набір для спецій, кухонна дошка, тарілка, цукорниця, горнятко, пудрениця, топірець, булава тощо.
Інструменти, обладнання та пристосування
1. Прямі долота (ширина від2до40мм) 2. Маленькі долота - «вибирачі», (ширина 0,5-5мм) 3. Півкруглі долота – «пшенички» (ширина 2-12мм) 4. Скісні долота 5. Пристрій для висвердлювання круглих гнізд і вставок – «друлівник»
|
6. Спеціальні свердла для виконання круглих гнізд – «борики» («вибирачі», «обвертачі») 7. Рейсмус 8. Пуансон 9. Затискач 10.Креслярський інструмент 11.Рубанок
|
Матеріали
Шматки твердих матеріалів (деревина, метал, шпон, бісер, кістки, перламутр, коралики, пацьорки), цвяшки, дріт
Література
- Афанасьєв А.Ф. Резьба по дереву. М., Культура и традиции, 2000
- Будзан А.Ф. Різьба по дереву в західних областях України. К., 1960.
- Доберман Д.Н. Искусство гуцулов. М., 1980.
- Гусарчук Д.М. 300 ответов любителю художественных работ по дереву. М., 1986.
- Гушулей Й.М. Основи деревообробки. К., Освіта. 1996.
- Данченко О.С. Народні майстри. К., 1982.
Варіативний модуль
Технологія мозаїки по дереву (маркетрі)
(7-9 клас)
Пояснювальна записка
Зміст модуля передбачає ознайомлення учнів 7-9 класів з технологією мозаїки по дереву (маркетрі).
Виконуючи мозаїку можна створювати як прості орнаментовані оздоблення для меблів та інших дерев'яних виробів, так і складні тематичні композиції для прикрашання інтер’єрів. Завдяки різноманітності текстури і кольору деревини при застосуванні одного і того самого малюнка набору кожний виріб має досить оригінальний вигляд.
Хоча техніка маркетрі проста і не потребує використання складного інструменту, під час виконання робіт необхідно приділити увагу правилам безпечної праці, організації робочого місця та санітарно-гігієнічним вимогам.
Реалізація модуля має бути виконана у формі проекту. А це обґрунтована, спланована і усвідомлена діяльність, спрямована на формування в учнів певної системи творчо-інтелектуальних і предметно-перетворювальних знань і вмінь.
Тематичний план
№ з. п. |
Назва теми |
Кількість годин |
1 |
Основи технології мозаїки по дереву. |
4 |
2 |
Проектування і виготовлення виробів. |
10 |
3 |
Презентація та оцінка результатів проектної діяльності |
2 |
|
Всього |
16 |
Програма
№ |
Кількість годин |
Назва теми та її зміст |
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
1 |
4 |
Основи технології мозаїки по дереву. Відомості про виникнення і поширення техніки маркетрі Місце та роль техніки маркетрі в оздобленні виробів, виготовлених із деревини. Ознайомлення із зразками виробів. Конструкційні матеріали та вимоги до них. Основи композиції. Складання простих композицій. Технологія виготовлення елементів мозаїки. Тренувальні вправи зі шпоном. Правила безпечної праці та санітарно-гігієнічні вимоги. Організація робочого місця.
|
Називає види мозаїки по дереву, особливості техніки маркетрі; виявляє знання про виникнення і поширення маркетрі; називає етапи виготовлення мозаїки по дереву; розрізняє прийоми виконання маркетрі; добирає матеріали і інструменти; складає прості композиції; організовує робоче місце; дотримується правил безпечної праці та санітарно-гігієнічних вимог. |
2 |
10 |
Проектування, виготовлення та оздоблення виробу технікою маркетрі
Постановка проблеми. Визначення завдань для виконання проекту. Робота з інформаційними джерелами. Аналіз та систематизація інформації. Розробка ескізних малюнків та орнаментальних композицій. Виготовлення мозаїчного набору. Техніка виконання мозаїки: · Підготовка поверхні. · Вибір тематики малюнка. Створення композиції. · Перенесення композиції на поверхню заготовок. · Оздоблення виробу мозаїкою. · Опорядження виробу. · Контроль якості готового виробу. · Економічне обґрунтування виробу.
|
здійснює пошук виробів-аналогів та зображень для створення мозаїки; аналізує та систематизує інформацію; створює композицію для мозаїки; виготовляє мозаїчний набір; виконує оздоблення мозаїкою; контролює якість виробу; організовує робоче місце під час виконання роботи; дотримується правил безпечної праці, санітарно-гігієнічних вимог. визначає собівартість виробу; розробляє рекламу; обґрунтовує естетичну оцінку виробу, здійснює аналіз допущених помилок. |
3 |
2 |
Презентація та оцінка проектної діяльності. Захист проекту (за планом). |
Захищає проект; здійснює оцінку виготовленого виробу і процесу праці за загальними естетичними та функціональними показниками. |
Орієнтовний перелік об’єктів праці
Оздоблення сувенірів, шкатулок, альбомів, меблів, виробів із деревини.
Інструменти та обладнання
Копіювальний папір, калька, олівці, ніж-різак, ніж-пилка, циркуль-різак, лобзик, клейова стрічка, притирочний молоток, рейсмус, шило з плоским кінцем, стамески; різак-гільйотина, шаблони, просічки, прес, верстак.
Матеріали
Для виконання мозаїчних робіт у техніці маркетрі застосовують усі породи деревини у вигляді струганого або лущеного шпону (вологість 4-6%).
Список використаних джерел
1. Лямин И.В. Мозаика. – М.: Лесная промышленность, 1973.
2. Матвєєва Т.О. Мозаїка та різьблення по дереву. – Київ. Вища школа, 1993
Володимир Гащак, ОІППО
м. Івано-Франківськ
Варіативний модуль
Технологія обробки деревини
(7-9 клас)
Пояснювальна записка
Зміст модуля передбачає ознайомлення учнів 7-9 класів з загальними відомостями про деревину як конструкційний матеріал, способи обробки деревини, технологією виконання операцій .
Обробка деревини передбачається через проектно-технологічну діяльність. Учні вчаться визначати завдання для виконання проекту, працюють з інформаційними джерелами, створюють банк ідей, проводять аналіз та систематизують інформацію, розробляють власні міні-проекти.
Теоретичні і практичні заняття передбачають залучення учнів до творчої діяльності: вибір об’єкта виготовлення, самостійний вибір конструкції виробу, обґрунтування вибору, нескладні економічні розрахунки і пропозиції щодо здешевлення виробів, планування різних видів робіт, удосконалення обладнання, технологічного процесу, підвищення якості і продуктивності праці.
Як результат роботи над змістом модуля, учні мають виконати та захистити проект.
Для реалізації змісту модуля в навчальному закладі мають бути відповідні умови.
Під час виконання робіт необхідно приділяти увагу особистій гігієні, правилам безпечної праці, організації робочого місця та санітарно-гігієнічним вимогам.
Тематичний план
№ з.п. |
Назва теми |
Кількість годин |
1. |
Основи вивчення матеріалів та способів їх обробки |
4 |
2. |
Проектування та виготовлення виробу із деревини |
10 |
3. |
Презентація та оцінка результатів проектної діяльності |
2 |
|
Всього |
16 |
Програма
№ з/п |
К-сть год. |
Назва теми та її зміст |
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
1 |
4 |
Загальні відомості про обробку деревини. Деревина як конструкційний матеріал та його вибір. Породи деревини. Технологічні властивості деревини. Пиломатеріали. Вимоги до заготовок. Вплив фізичних та технологічних властивостей на вибір деревини для виготовлення різних виробів. Вади деревини. Технічне конструювання. Масштаб, типи ліній, нанесення розмірів, ескіз, креслення. Відомості про сучасні методи обробки деревини. Ознайомлення з технологією обробки деревини. Основні технологічні операції (розмічання, пиляння, різання, довбання, стругання, шліфування, свердління) за потребою. Способи з’єднання деталей. Інструмент та пристрої для обробки деревини. Вимірювальний та розмічальний інструмент (столярний кутник, рейсмус тощо). Припуск на обробку. Вимоги до виробів із деревини (естетичні, економічні). Показники якості виробу (функціональність, естетичність, ергономічність, технологічність, економічність). Опоряджувальні роботи. Оцінювання якості виробу. Правила безпечної праці при роботі столярним інструментом. Організація робочого місця, санітарно-гігієнічні вимоги.
|
Характеризує деревину як конструкційний матеріал; розрізняє породи деревини; визначає вологість і твердість деревини; складає план роботи з виготовлення виробу; добирає деревину для виготовлення виробу; здійснює підготовку матеріалу до роботи; виконує розмічання заготовок із деревини; розкриває поняття технічного малюнка, ескізу, масштабу; називає види інструментів для вимірювання та розмічання, види опорядження; обгрунтовує добір конструкційних матеріалів залежно від призначення виробу; виготовляє виріб за зразком; дотримується правил безпечної праці, санітарно-гігієнічні вимоги. організовує робоче місце. |
2 |
10 |
Проектування та виготовлення виробу із деревини. Постановка проблеми. Визначення завдань для виконання проекту. Робота з інформаційними джерелами. Створення банку ідей. Аналіз та систематизація інформації. Методи проектування (метод фокальних об’єктів). Основні етапи проектування виробу: організаційно-підготовчий, конструкторський, технологічний, заключний. Розробка ескізу виробу. Вибір конструкційних матеріалів. Технологічний процес виготовлення проектованого виробу . Опоряджувальні та оздоблювальні роботи. Контроль якості виробу. Догляд за виробом. Економічне обґрунтування виробу.
|
Використовує інформаційні джерела під час проектування виробу; вибирає та обґрунтовує конструкцію об’єкта проектування; використовує методи проектування та метод фокальних об’єктів під час визначення та обґрунтування конструкції майбутнього виробу; складає план роботи з виконання проекту та план проектної діяльності; розробляє ескіз виробу; добирає матеріал, інструменти, пристосування; визначає спосіб кріплення заготовки, спосіб з’єднання деталей між собою та з основою виробу; виконує технічний малюнок, креслення виробу в масштабі та в натуральну величину; складає технологічну послідовність виготовлення виробу (плоских або об’ємних); добирає технологію обробки матеріалу; добирає та оздоблює виріб; контролює розміри, якість виробу; організовує робоче місце під час виконання різних робіт; дотримується правил безпечної праці, санітарно-гігієнічних вимог; визначає собівартість виробу; |
3 |
2 |
Презентація та оцінка проектної діяльності. Захист проекту (за планом). |
Захищає проект; здійснює оцінку виготовленого виробу і процесу праці за загальними естетичними та функціональними показниками. |
Орієнтовний перелік об’єктів праці:
свічник, іграшки, інструменти для шкільної майстерні, підставки під квіти, книги, предмети ужиткового призначення тощо.
Інструменти, обладнання та пристосування:
1.Рубанки 2.Ножівки 3.Стамески, долота 4.Коловорот, свердлильний верстат 5.Свердла 6.Стусло |
7.Кутник, малка 8.Лінійка 9.Киянка 10.Олівець 11.Шліфувальний папір
|
Матеріали:
Деревина (липа, груша, бук, дуб, береза, явір, ясен, сосна), ДСП, ДВП, фанера.
Література:
1. Проектно-технологічна діяльність учнів на уроках трудового навчання: Теорія і методика: Монографія / В. В. Бербец, Т. М. Бербец, Н. В. Дубова та ін.; За заг. ред. О. М. Коберника. – К.: Наук. світ, 2003. – 172 с.
2. Энциклопедия работ по дереву: Руководство, необходимое любителю работ по дереву / Ред.-консультант М. Рамуц; Пер. с англ. Г. А. Сорокина. – М.: ООО “Издательство Астрель”; ООО “Издательство АСТ”, 2004. – 512 с.
3. Леонід Оршанський, Петро Андріюк. Основи гуцульського художнього деревообробництва: Навч. посібник: «Писаний камінь», Косів-2002.
4. Тимків Б.М., Кавас К.М.: Виготовлення художніх виробів з дерева. Підручник, Львів: Світ, 1995.-176с.
Варіативний модуль
Технологія слюсарної обробки металів
(7-9 клас)
Пояснювальна записка
Зміст модуля передбачає ознайомлення учнів 7-9 класів з слюсарною обробкою металів та сплаві.
Виготовлення виробів з використанням слюсарних операцій передбачається через проектно-технологічну діяльність. Як результат роботи над змістом модуля, учні мають оволодіти основними слюсарними операціями та виконати творчий проект.
Реалізація модуля виконується в слюсарній або комбінованій майстерні та не передбачає додаткового і спеціального обладнання.
Під час виконання робіт необхідно приділяти увагу правилам безпечної праці, організації робочого місця та санітарно-гігієнічним вимогам.
Тематичний план
№ з.п. |
Назва теми |
Кількість годин |
1. |
Основи технології слюсарної обробки металу. |
6 |
2. |
Проектування та виготовлення виробів. |
8 |
3. |
Презентація та оцінка результатів проектної діяльності |
2 |
|
Всього |
16 |
Програма
№ з. п. |
К-сть годин |
Назва теми та її зміст |
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
1 |
6 |
Основи технології слюсарної обробки металу. Основні типи креслярських ліній. Розміри на кресленнях. Використання ескізу і креслень деталей виробу. Робота з інформаційними джерелами та визначення зразків для проектування. Метод фокальних об’єктів. Сталь як конструкційний матеріал. Сортовий прокат. Випрямляння металевих заготовок. Розмічальні роботи. Штангенциркуль. Різання слюсарною ножівкою. Обпилювання заготовок із сортового прокату. Свердління. Розпилювання. Нарізування внутрішньої метричної різьби. Опорядження виробів з металів. Виготовлення простого виробу із сортового прокату. Правила безпечної роботи та санітарно-гігієнічні вимоги. Організація робочого місця |
Знає основні типи креслярських ліній; Розуміє та використовує готові креслення та ескізи; уміє працювати з інформаційними джерелами; створює ескізний малюнок; використовує метод фокальних об’єктів під час визначення та обґрунтування конструкції майбутнього виробу; виконує випрямляння, розмічання, різання, обпилювання та опорядження металів; використовує штангенциркуль для контролю розмірів виробу; нарізає метричну різьбу; дотримується правил безпечної праці, санітарно-гігієнічних вимог; організовує робоче місце, підготовлює верстат до роботи. |
2 |
8 |
Проектування та виготовлення токарного виробу. Постановка проблеми. Визначення завдань для виконання проекту. Робота з інформаційними джерелами. Створення банку ідей. Аналіз та систематизація інформації. Розробка ескізу та технологічної послідовності виготовлення виробу. Контроль якості виробу. Економічне обґрунтування виробу. Маркетингові дослідження. |
Складає план роботи з виконання проекту та план проектної діяльності; здійснює пошук інформації та виробів-аналогів; аналізує та систематизує інформацію; розробляє ескіз виробу та технологічну послідовність; добирає матеріали, інструменти, пристосування; визначає спосіб з’єднання деталей; виконує токарні роботи; контролює якість виробу; організовує робоче місце під час виконання різних робіт; дотримується правил безпечної праці, санітарно-гігієнічних вимог; визначає собівартість виробу. |
3 |
2 |
Презентація та оцінка проектної діяльності. Захист проекту (за планом). |
Захищає проект; здійснює оцінку виготовленого виробу і процесу праці за загальними естетичними та функціональними показниками. |
Орієнтовний перелік об’єктів праці
Деталі пристосувань та інструментів з сталевого сортового прокату.
Інструменти, обладнання та пристосування
Слюсарні верстаки, лещата, плита для випрямляння, штангенциркулі ШЦ 1, креслярки, кернери, молотки, слюсарні лінійки, слюсарний кутник, набори напилків, набір надфілів, слюсарні ножівки, свердлильний верстат, набір свердел, набір мітчиків та воротків.
Матеріали
Сталевий сортовий прокат, шліфувальні та полірувальні матеріали, войлок.
Варіативний модуль
Технологія токарної обробки деревини
(7-9 клас)
Пояснювальна записка
Програмою модуля передбачено ознайомлення учнів з одним із видів декоративно-ужиткового мистецтва – токарством. У процесі вивчення модуля учні ознайомляться з прийомами і навичками, які є характерними для традиційних художніх промислів (токар, столяр, різьбяр по дереву). Учні вивчатимуть матеріалознавство, проектування і технологію виготовлення виробів токарним способом. В Україні ця техніка дуже поширена. Теоретичні і практичні заняття передбачають залучення учнів до творчої діяльності: вибір об’єкта виготовлення, самостійний вибір конструкції виробу, обґрунтування вибору, нескладні економічні розрахунки і пропозиції щодо здешевлення виробів, планування різних видів робіт, удосконалення обладнання, технологічного процесу, підвищення якості і продуктивності праці.
Виготовлення виробу передбачається через проектно-технологічну діяльність. Як результат роботи над змістом модуля, учні мають виконати проект.
Під час виконання робіт необхідно приділяти увагу правилам безпечної праці, організації робочого місця та санітарно-гігієнічним вимогам.
Тематичний план
№ з.п. |
Назва теми |
Кількість годин |
1. |
Основи технології токарної обробки деревини |
4 |
2. |
Проектування та виготовлення виробу токарним способом |
10 |
3. |
Презентація та оцінка результатів проектної діяльності |
2 |
|
Всього |
16 |
Програма
№ з. п. |
К-сть годин |
Назва теми та її зміст |
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
1 |
4 |
Загальні відомості про токарну обробку деревини. Основи технології. Місце та роль токарства у сучасному декоративно-ужитковому мистецтві. Деревина як конструкційний матеріал. Властивості деревини. Вимоги до заготовок. Токарний верстат по обробці деревини, інструменти для токарних робіт (реєр, мейсель та інші) Технологічні пристосування до верстата (планшайба, патрон, тризубець та інші) Правила безпечної роботи та санітарно-гігієнічні вимоги. Організація робочого місця. Ознайомлення з технологією токарної обробки (вибір та закріплення заготовки, розмічання, чорнове та чистове точіння, шліфування та лощіння, відрізання заготовок). |
Називає вироби, виготовлені токарним способом; їх застосування; вимоги до заготовок для обробки токарним способом; розрізняє породи деревини; характеризує матеріали, які використовуються для токарної обробки; добирає інструменти та пристосування для роботи; обґрунтовує добір конструкційних матеріалів залежно від призначення виробу; вибирає та закріплює заготовку; здійснює чорнове та чистове точіння, шліфування, лощіння; дотримується правил безпечної праці, санітарно-гігієнічних вимог. організовує робоче місце. |
2 |
10 |
Проектування та виготовлення виробу токарним способом Постановка проблеми. Визначення завдань для виконання проекту. Робота з інформаційними джерелами. Створення банку ідей. Аналіз та систематизація інформації. Розроблення ескізу точеного виробу. Технологічна послідовність виготовлення виробу: · підготовка заготовок до роботи; · закріплення заготовок; · розмічання; · чорнове та чистове обточування циліндричних і фасонних поверхонь; · контроль розмірів; · шліфування та лощіння (за потребою); · підрізання і відрізання заготовок; · оздоблення та опорядження виробу. Контроль якості виробу. Догляд за виробом. Економічне обґрунтування виробу. |
Складає план роботи з виконання проекту та план проектної діяльності; здійснює пошук інформації та виробів-аналогів; аналізує та систематизує інформацію; розробляє ескіз виробу; добирає матеріал, інструменти, пристосування; визначає спосіб кріплення заготовки, спосіб з’єднання деталей між собою та з основою виробу; застосовує технологічні пристрої для верстата; здійснює чорнове та чистове обточування циліндричних і фасонних поверхонь; оздоблює виріб; контролює розміри, якість виробу; організовує робоче місце під час виконання різних робіт; дотримується правил безпечної праці, санітарно-гігієнічних вимог; визначає собівартість виробу;
|
3 |
2 |
Презентація та оцінка проектної діяльності. Захист проекту (за планом). |
Захищає проект; здійснює оцінку виготовленого виробу і процесу праці за загальними естетичними та функціональними показниками. |
Орієнтовний перелік об’єктів праці
Ручка для інструментів, товкачка, грибок для штопання, свічник, ваза, шахові фігури, качалка для тіста, кегель, кубок, кухонний набір для спецій, вішалки тощо.
Інструменти, обладнання та пристосування
1.Токарний верстат 2.Реєр 3.Косяк (мейсель) 4.Гачок (вузький, широкий) 5.Планшайба 6.Патрон (чашковий, цанговий) |
7.Тризуб 8.Лінійка 9.Кронциркуль 10.Штангенциркуль 11.Олівець 12.Ножівка
|
Матеріали
Деревина (липа, груша, бук, дуб, береза, явір, ясен)
Література
1. Гликин М. С. Декоративные работы по дереву на станках. – М.: Изд-во “Народное творчество”, Изд-во “Искана”, 2002. – 280 с.
2. Комп’ютерна графіка: Навч. посібн. / А. П. Верхола, Б. Д. Коваленко, В. М. Богданов та ін.; За ред. А. П. Верхоли. – К.: Каравела, 2005. – 304 с.
3. Левадный В. С., Черный Ю. А. Обработка дерева на станках. – М.: ООО “Аделант”, 2005. – 384 с.
4. Матвеєва Т. О. Мозаїка та різьблення по дереву: Навч. посібник: Пер. з рос. – К.: Вища шк., 1993. – 135 с.
5. Проектно-технологічна діяльність учнів на уроках трудового навчання: Теорія і методика: Монографія / В. В. Бербец, Т. М. Бербец, Н. В. Дубова та ін.; За заг. ред. О. М. Коберника. – К.: Наук. світ, 2003. – 172 с.
6. Энциклопедия работ по дереву: Руководство, необходимое любителю работ по дереву / Ред.-консультант М. Рамуц; Пер. с англ. Г. А. Сорокина. – М.: ООО “Издательство Астрель”; ООО “Издательство АСТ”, 2004. – 512 с.
7. Леонід Оршанський, Петро Андріюк. Основи гуцульського художнього деревообробництва: Навч. посібник: «Писаний камінь», Косів-2002.
8. Тимків Б.М., Кавас К.М.: Виготовлення художніх виробів з дерева. Підручник, Львів: Світ, 1995.-176с.
Варіативний модуль
Технологія токарної обробки металів
(7-9 клас)
Пояснювальна записка
Зміст модуля передбачає ознайомлення учнів 7-9 класів з одним із найпоширеніших видів механічної обробки металів різанням – токарною обробкою. Виготовлення виробу з використанням токарних операцій передбачається через проектно-технологічну діяльність. Як результат роботи над змістом модуля, учні мають виконати проект.
Виготовляти задуманий виріб можна з використанням як механічних так і ручних операцій.
Під час виконання робіт необхідно приділяти увагу правилам безпечної праці, організації робочого місця та санітарно-гігієнічним вимогам.
Тематичний план
№ з.п. |
Назва теми |
Кількість годин |
1. |
Основи технології токарної обробки металу. |
4 |
2. |
Проектування та виготовлення виробів. |
10 |
3. |
Презентація та оцінка результатів проектної діяльності |
2 |
|
Всього |
16 |
Програма
№ з. п. |
К-сть годин |
Назва теми та її зміст |
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
1 |
4 |
Основи технології токарної обробки металу. Токарно-гвинторізний верстат. Поняття про режими різання. Прийоми керування верстатом. Вимоги, підготовка та способи закріплення заготовок. Інструменти для вимірювання, розмічання та контролю. Прийоми вимірювання та контролю штангенциркулем. Технологічні пристосування для токарної обробки металів. Токарні різці. Чорнове і чистове обточування зовнішніх циліндричних і торцевих поверхонь. Види виконуваних робіт на верстаті (підрізання, відрізання, обробка торців, виточування канавок, свердління, обробка внутрішніх поверхонь, тощо). Метрична різьба. Технологія нарізування різьби. Контроль якості різьби. Правила безпечної роботи та санітарно-гігієнічні вимоги. Організація робочого місця |
Знає будову токарно-гвинторізного верстата; розрізняє окремі частини та вузли верстата за його кінематичною схемою; вміє керувати верстатом; застосовує режими різання; добирає інструменти, різці та технологічні пристосування; здійснює чорнове та чистове точіння; виконує різні види робіт на верстаті; нарізає метричну різьбу; дотримується правил безпечної праці, санітарно-гігієнічних вимог; організовує робоче місце, підготовлює верстат до роботи. |
2 |
10 |
Проектування та виготовлення токарного виробу. Постановка проблеми. Визначення завдань для виконання проекту. Робота з інформаційними джерелами. Створення банку ідей. Аналіз та систематизація інформації. Розробка ескізу та технологічної послідовності виготовлення виробу: · Вибір необхідних матеріалів та інструментів; · Вибір режимів різання; · Токарні операції; · Збирання виробу; Контроль якості виробу. Економічне обґрунтування виробу. Маркетингові дослідження. Розроблення реклами. |
Складає план роботи з виконання проекту та план проектної діяльності; здійснює пошук інформації та виробів-аналогів; аналізує та систематизує інформацію; розробляє ескіз виробу та технологічну послідовність; добирає матеріали, інструменти, пристосування; визначає спосіб з’єднання деталей; виконує токарні роботи; контролює якість виробу; організовує робоче місце під час виконання різних робіт; дотримується правил безпечної праці, санітарно-гігієнічних вимог; визначає собівартість виробу; розробляє рекламу. |
3 |
2 |
Презентація та оцінка проектної діяльності. Захист проекту (за планом). |
Захищає проект; здійснює оцінку виготовленого виробу і процесу праці за загальними естетичними та функціональними показниками. |
Орієнтовний перелік об’єктів праці
Заготовки для кріпильних деталей (гвинти, болти, шпильки, гайки тощо), вироби з різьбовими поверхнями, ручки для верстатів, маховички для верстатів, моделі механічних передач.
Інструменти, обладнання та пристосування
1. Токарно-гвинторізний верстат. 2. Токарні різці. 3. Свердла.
|
4. Лещата слюсарні. 5. Ножівка слюсарна. 6. Плашки, мітчики.
|
Матеріали
Сортовий прокат.