Критерії оцінювання з трудового навчання

 КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ З ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ (ТЕХНОЛОГІЙ)

5-11 КЛАСИ (ХЛОПЦІ)

2021-2022 н.р.

Навчальні досягнення учнів з трудового навчання і технологій підлягають обов'язковому оцінюванню. Оцінювання навчальних досягнень учнів  здійснюється за 12-бальною шкалою відповідно до критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти.

 

Рівні навчальних досягнень

Бали

Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів

І- початковий

1

Учні можуть розпізнавати деякі об’єкти вивчення (матеріали, моделі, схеми, інструменти, технології тощо) та називають їх (на побутовому рівні)

2

Учні описують незначну частину технологічних об’єктів; частково розпізнають інструменти та обладнання для виконання практичних робіт

3

Учні мають фрагментарні уявлення з предмета вивчення (обізнані з деякими технологічними поняттями); з допомогою вчителя виконують елементарні практичні завдання; використовують за призначенням робочі інструменти та обладнання

ІІ - середній

4

Учні знають окремі відомості, що стосуються технологічних об’єктів; застосовують елементарні прийоми роботи інструментом

5

Учні відтворюють навчальний матеріал, необхідний для виконання практичних робіт, з допомогою вчителя; виконують окремі технологічні операції з недоліками; частково володіють прийомами роботи інструментом

6

Учні самостійно відтворюють значну частину навчального матеріалу, необхідного для виконання практичних робіт;  виконують окремі частини технологічних операцій


 

ІІІ - достатній

7

Учні самостійно і логічно відтворюють фактичний і теоретичний матеріал, необхідний для виконання практичних робіт; виконують практичну роботу відповідно до інструкцій вчителя; частково контролюють власні навчальні дії; з допомогою учасників проекту і учителя виконують завдання , що стосуються окремих етапів проектної діяльності

8

Учні виявляють розуміння навчального матеріалу, наводять приклади, намагаються аналізувати, встановлювати найсуттєвіші зв’язки і залежності між технологічними операціями; використовують набуті знання і уміння в стандартних ситуаціях

9

Учні володіють навчальним матеріалом і реалізовують свої знання та вміння в практичній діяльності; можуть аналізувати і систематизувати інформацію в процесі проектної діяльності.

IV - високий

10

Учні володіють глибокими знаннями та уміннями і застосовують їх у нестандартних ситуаціях; беруть активну участь в розробленні та реалізації технологічного процесу; з допомогою учасників проекту і учителя проектують та виконують всі види запланованих робіт

11

Учні володіють гнучкими знаннями і навичками в межах вимог навчальної програми, аргументовано використовують їх у нестандартних ситуаціях, знаходять і аналізують додаткову інформацію; самостійно розробляють технологічний процес виготовлення виробу та забезпечують його виконання; самостійно проектують та виконують всі види запланованих робіт

12

Учні мають системні знання та навички з предмета, свідомо використовують їх, у тому числі, у проблемних ситуаціях; самостійно розробляють технологічний процес виготовлення виробу та забезпечують його якісне виконання; самостійно проектують та виконують, використовуючи відповідні технології, всі види запланованих робіт

 


 

ПРАВИЛА ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ З ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ (ТЕХНОЛОГІЙ)

Оцінювання якості трудової підготовки здійснюється у двох аспектах: рівень володіння теоретичними знаннями, який можна виявити у процесі усного чи письмового опитування, та якість практичних умінь і навичок, тобто здатність до застосування вивченого матеріалу під час робот над об’єктами праці. Тому критерії оцінювання навчальних досягнень учнів з трудового навчання мають комплексний характер.

Об'єктами оцінювання навчальних досягнень учнів з трудового навчання можуть бути:

 рівень передбачених програмою теоретичних знань та вмінь застосовувати у практичній роботі;

                     уміння користуватися різними видами конструкторсько-технологічної документації та іншими джерелами інформації;

                     дотримання технічних вимог у процесі виконання робіт (якість виробу);

                     уміння організовувати робоче місце і підтримувати порядок на ньому в процесі роботи;

                     рівень сформованості трудових прийомів та вміння виконувати технологічні операції;

                     дотримання правил безпечної праці та санітарно-гігієнічних вимог;

                     дотримання норм часу на виготовлення виробу;

                     рівень самостійності у процесі організації і виконання роботи (планування трудових процесів, самоконтроль та ін.), виявлення елементів творчості.

                     рівень застосування знань та умінь в практичній роботі;

                     проектнотехнологічна діяльність учнів;

                     уміння користуватися різними видами конструкторськотехнологічної документації та іншими джерелами інформації;

                     якість виконання практичних робіт;

                     рівень сформованості трудових прийомів і умінь виконувати технологічні операції;

                     рівень самостійності у процесі організації і виконання роботи (планування

                     трудових процесів, самоконтроль і т.п.), виявлення елементів творчості.

 

МОНІТОРИНГ ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ З ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ (ТЕХНОЛОГІЙ)

Процедура оцінювання знань з трудового навчання і технологій складається з поточного (поурочного оцінювання) і підсумкового (тематичного, семестрового, річного оцінювання). У зв’язку з специфікою уроків поточне оцінювання з даного предмету є обов’язковим.

Оцінювання теоретичних знань учнів може проводитися як індивідуально, так і фронтально, як усно, так і письмово.

Оцінювання практичної роботи (якщо виріб виготовляється поетапно на декількох уроках), виконується вибірково (бали виставляються не всім учням), але з певного етапу практичної роботи, на розсуд учителя, можливе оцінювання і всіх учнів. При закінченні виготовлення об’єкта праці за готовий виріб бали виставляються всім учням в колонку на останньому уроці виконання проекту. З метою об’єктивного оцінювання учнів проводиться захист кожної роботи.

Доцільність тематичного оцінювання (оцінювання роботи над об’єктом проектно-технологічної діяльності (проектом)) зумовлена психологічними закономірностями засвоєння навчального матеріалу, що передбачають реалізацію послідовних його етапів, що не можна здійснювати на одному уроці. Виставлення тематичних оцінок здійснюється на підставі результатів опанування учнями навчального матеріалу під час роботи над конкретним проектом відповідно до вимог навчальної програми. Кількість тематичних оцінювань протягом року визначається учителем відповідно до вибраних об’єктів проектно-технологічної діяльності учнів (проектів).  Протягом навчального року кожен учень повинен отримати не менше однієї оцінки на навчальний проект. Якщо учень був відсутній на захисті завершеної роботі з поважної причини (хвороба, засвідчена медичною довідкою, звільнення від уроків наказом по школі, складні сімейні обставини), а впродовж вивчення теми отримав значну кількість поточних оцінок, то за тему оцінка виставляється без захисту завершеної роботи.

Якщо учень був відсутній на захисті завершеної роботи і не з’явився  без поважних причин для її представлення в позаурочний час (протягом 10 календарних днів після дати проведення захисту), то оцінка за тему виставляється за вищезазначеними правилами, при цьому оцінка за роботу вважається нулем.

Тематична оцінка виставляється на підставі результатів роботи учнів над об’єктом проектно-технологічної діяльності з урахуванням поточних оцінок, різних видів навчальних робіт та навчальної активності школярів. Тематична оцінка не підлягає коригуванню.

Якщо учень був відсутній на уроці під час виконання цих робіт, то вони відпрацьовуються в позаурочний час або у вигляді домашніх експериментальних завдань. Якщо учень був відсутній на всіх уроках трудового навчання протягом роботи над об’єктом проектно-технологічної діяльності та не виконав вимоги навчальної програми, у колонку з надписом «Тематична» виставляється «н/а» (не атестований).

Семестрове оцінювання здійснюється на підставі тематичних оцінок. При цьому мають враховуватися динаміка особистих навчальних досягнень учня з предмета протягом семестру.

З переходом на проектно-технологічну діяльність та для створення умов розвитку творчого потенціалу, творчої активності учнів на уроках трудового навчання домашнє завдання доцільно задавати на кожний урок. Домашнє завдання з трудового навчання задає вчитель на свій розсуд в залежності від типу та форми проведення уроку. В тому випадку коли учні з об’єктивних причин не встигають на уроці виконати повністю практичну роботу вчитель може задати як домашнє завдання закінчити роботу вдома. Такі ж критерії, правила та процедури оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти з трудового навчання (технологій) діють для учнів, що здобувають освіту в індивідуальній формі (екстернатна, сімейна (домашня), педагогічний патронаж).