У мові Python можна створювати об’єкт “вікно”, задавати його властивості та використовувати вбудовані методи. З цією метою використовують бібліотеку Tkinter, яка призначена для роботи з вікнами.
Розглянемо послідовність команд, яку слід виконати для створення вікна.
Побудова вікна
1. Підключити бібліотеку Tkinter.
from tkinter import *
2. Створити вікно.
назва_вікна = Тк()
3. Назвати його.
назва_вікна.title("слово або декілька слів, якими підписується вікно")
4. Задати конфігурацію (властивості).
назва вікна.config(bg = "колір_фону", width = ширина_вікна, height = висота_вікна, relief = тип_рамки, bd = товщина_рамки)
Пояснення:
¤ Колір фону bg можна задавати англійською назвою (bg="blue") або шістнадцятковим кодом (bg="#20B2AA"). Коди та відповідні їм кольори можна подивитись, натиснувши на кнопку “Таблиця кодів кольорів”.
¤ Властивості width (ширина вікна), height (висота), bd (товщина) задаються у пікселях.
¤ Можливі типи рамок relief: FLAT, SUNKEN, RAISED, GROOVE, RIDGE
5. Запустити вікно.
назва_вікна.mainloop()
Додавання тексту до вікна
На створеному вікні можна розміщувати різні надписи (текст). Додавання тексту передбачає попереднє створення вікна.
1. Підключити бібліотеку Tkinter.
2. Створити вікно.
3. Назвати його.
4. Задати конфігурацію (властивості).
5. Створити надпис (текст) і задати його властивості (параметри).
назва_тексту=Label(вікно, до якого відноситься, text="текст", fg="колір_тексту", font=параметри_шрифту)
Текст може мати властивості:
¤ background(bg) – колір фону навколо тексту;
¤ foreground(fg) – колір символів тексту. Задається аналогічно кольору вікна (англійською назвою або 16-им кодом);
¤ justify – тип розміщення тексту (LEFT, RIGHT, CENTER);
¤ font – параметри шрифту (назва, розмір кегля). Наприклад, font=('Tahoma', 16) – шрифт під назвою 'Tahoma', розмір символів - 16 кеглів.
6. Розмістити текст на вікні.
назва_тексту.pack()
7. Запустити вікно.
Задача “Windows_25_01.py”
Написати програму, яка зображає вікно синього кольору з назвою “My first window”, розмірами 200х50, товщиною рамки 10 пікселів. Додати надпис “Hello!!!” жовтого кольору, шрифт – Arial, розмір - 40.
from tkinter import * # підключаємо бібліотеку Tkinter для роботи з вікнами
win=Tk () # створюємо об’єкт “вікно” під назвою win
win.title ('My first windows') # задаємо властивість title (заголовок вікна)
win.config (width=200, height=50, bg= "blue", relief=RAISED, bd=10) # задаємо властивості вікна: ширину - 200 пікселів, висоту - 50 пікселів, колір вікна - синій, тип рамки relief, товщину рамки - 10 пікселів
lab=Label (win, text='Hello!!!', fg='yellow', font = ('Arial', 40)) # створюємо об’єкт “надпис”, який буде розміщуватись на вікні win; задаємо властивості: текст - 'Hello!!!', колір літер - жовтий, шрифт - назва 'Arial', розмір кегля - 40
lab.pack() # розміщуємо об’єкт “надпис” lab на вікні win
win.mainloop() # запускаємо (відображаємо) вікно
from tkinter import*
win=Tk() # створення вікна
win.title ("My first windows")
win.config (width=200, height=50, bg= "blue", relief=RAISED, bd=10)
lab=Label (win, text='Hello!!!', fg='yellow', font = ('Arial', 40))
lab.pack()
win.mainloop()
Задача “Windows”
1) Написати програму, яка зображає вікно червоного кольору з заголовком “прізвище, ім’я англійською мовою”, розмірами 120х70, товщиною рамки 8 пікселів. Додати надпис “Informatika” зеленого кольору, шрифт – Impact, розмір - 25.
2) Видалити з попередньої програми команди роботи з надписом. Змінити розміри вікна на 400х300. Подивитись на зміни в розмірах вікна.
3) Спробувати інші види параметру relief.
Створення об’єкта Label (надпис) за допомогою бібліотеки
Tkinter. Повторення основ роботи з графічним інтерфейсом у Python.
Label (надпис) — це
елемент інтерфейсу, який використовується для відображення тексту або зображень
у вікні програми.
Основні параметри Label:
bg(background) = “колір” – фоновий колір в модулі tkinter;
text = “текст” – текст на кнопці Button або мітці Label;
fg(foreground) = “колір” – колір тексту в модулі tkinter;
state = NORMAL / DISABLED – актив / пасивний
font = (“назва шрифту”, розмір[,”bold”,”italic”,”underline”]) – Шрифт, розмір та накреслення тексту в віджетах модуля tkinter;
justify = LEFT / CENTER /RIGHT – вирівнювання тексту в межах масиву віджета в модулі tkinter;;
width = число – задається к-тю літер;
height = число –задається к-тю рядків;
anchor = “ w / n / e / s” – вирівнювання тексту по сторонам мітки;
padx=число та pady=число – внутрішні відступи від рамки до тексту;
relief = FLAT / GROOVE / RIDGE / SUNKEN / RAISED – стиль рамки віджету;
bd = число – ширина рамки, працює тільки разом зі стилем;
Приклад створення
Label:
import tkinter as
tk
root = tk.Tk()
root.title("Мітка")
label =
tk.Label(root, text="Привіт, світ!", font=("Arial", 16),
fg="blue", bg="yellow")
label.pack()
root.mainloop()
Завдання1
1. Створіть вікно
програми з заголовком "Моя перша мітка".
2. Додайте мітку з
текстом "Це моя перша мітка!".
3. Змініть шрифт
мітки на "Times New Roman", розмір шрифту — 14, колір тексту —
червоний, колір фону — світло-сірий.
4. Додайте відступи
від країв мітки (padx=10, pady=10).
Приклад виконання:
import tkinter as tk
root = tk.Tk()
root.title("Моя
перша мітка")
label =
tk.Label(root, text="Це моя перша мітка!", font=("Times New
Roman", 14), fg="red", bg="lightgray", padx=10,
pady=10)
label.pack()
root.mainloop()
Створити вікна за зразком